شورای فرهنگی بریتانیا: ارس امیری ایران را ترک کرده است

ارس امیری در سفری به ایران دستگیر، و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود

ارس امیری پس از گذراندن سه سال در زندان، تبرئه شد- عکس از هرانا

شورای فرهنگی بریتانیا اعلام کرد که ارس امیری، کارمند ایرانی آن سازمان که با اتهام جاسوسی مواجه شده بود، پس از آزادی از زندان در ایران، به بریتانیا بازگشته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، شورای بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما همیشه اتهامات اولیه علیه ارس امیری را رد کرده‌ایم. اعلام می‌کنیم که به کار او در دفتر لندن به عنوان کارشناس برنامه هنری با درکی که از فرهنگ ایرانی دارد، بسیار مفتخریم.»

آن شورا پیش‌تر هم گفته بود که ارس امیری در یک سفر شخصی و برای دیدار با خانواده به تهران سفر کرده است و از حکم دادگاه علیه او انتقاد کرده بود.

شورای فرهنگی بریتانیا یک سازمان فعال در ارائه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی است. ارس امیری که با آن نهاد همکاری می‌کرد، در اسفند ۱۳۹۶، هنگام خروج از ایران، دستگیر شد و به زندان اوین انتقال یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال فرهنگی ایرانی - بریتانیایی در تیر ۱۳۹۸ در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، ریاست وقت قوه قضائیه، گفت که فقط به دلیل رد پیشنهاد همکاری مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌ است.

او در آن نامه افزوده بود که به مدت ۶۹ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و پس از آن با اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی» مواجه شده است. 

امیری در تیر ۱۴۰۰ در پی پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد، و اعلام شد که پرونده او پس از ارجاع به شعبه هم‌عرض، مجدداً رسیدگی خواهد شد.

یک ماه پس از آن، وکیل این شهروند دوتابعیتی از صدور حکم تبرئه او خبر داد و گفت که به زندان برنخواهد گشت.