مراحل تشکیل ستارگان سریع‌تر از چیزی است که فکر می‌کردیم

«آشکارسازی یک میدان مغناطیسی کاهش‌یافته در هسته پیش‌ستاره‌ای اِل ۱۵۴۴ ممکن است درک ما را از تشکیل ستارگان تغییر دهد»

احداث تلسکوپ عظیم چین که به منظور جست‌وجوی حیات فرازمینی ساخته شده است-SPACE TELESCOPE SCIENCE INSTITUTE / EUROPEAN SPACE AGENCY / AFP

بر اساس یک بررسی جدید  با استفاده از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان ، دانشمندان بر این باورند که ستارگان به مراتب سریع‌تر از آنچه پیشتر گمان می‌رفت، تشکیل می‌شوند.

ستاره‌شناسان چینی برای مشاهده یک ابر مولکولی به نام لیندز ۱۵۴۴ (Lynds 1544) در فاصله ۴۵۰ سال نوری از زمین، ناحیه‌ای از کیهان که درست در آستانه تولد یک ستاره جدید است، از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) استفاده کردند.

ستاره‌شناسان کشف کردند که میدان مغناطیسی بین متراکم‌ترین قسمت ابر (جایی که محل تشکیل ستاره جدید خواهد بود) و نازک‌ترین نواحی لبه‌های ابر، ۱۳ مرتبه از آنچه مدل‌های آنان پیش‌بینی می‌کرد ضعیف‌تر است.

این به معنای آن است که این میدان مغناطیسی به قدر کافی برای مهار همجوشی هسته‌ای عظیمی که در نهایت درون ابر آغاز می شود، قوی نیست.

ستاره‌شناسان در بیانیه‌ای نوشتند: «آشکارسازی یک میدان مغناطیسی کاهش‌یافته در هسته پیش‌ستاره‌ای اِل ۱۵۴۴ ... ممکن است درک ما را از تشکیل ستارگان تغییر دهد. مشاهدات نشان می‌دهند که این تغییرات در میدان‌های مغناطیسی، که نقش مهمی در تکامل محیط میان ستاره‌ای و تشکیل ستارگان دارند، زودتر از آنی رخ می‌دهند که پیش از این تصور می‌شد.»

این موضوع، چنانچه سایر ابرهای گازی نیز همین رفتار را از خود نشان دهند، نظریه تشکیل ستاره را دگرگون می‌کند، و به جای هسته متراکم ابر، نقش بسیار بیشتری برای اثرات گرانشی قایل می‌شود.

این مطالعه جدید روز پنجم ژانویه (۱۵ دی) در مجله علمی نیچر (Nature) منتشر شده است.

احداث تلسکوپ عظیم چین که به منظور جست‌وجوی حیات فرازمینی ساخته شده است، مستلزم جابه‌جا کردن بیش از ۹۰۰۰ نفر از محل زندگی خود بود.

دانشمندان طی سه سال پس از ساخت این تلسکوپ در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۰۰ سیگنال از اعماق فضا دریافت کردند. این سیگنال‌ها، فوران‌های رادیویی سریع (FRB) هستند که به شکل سیگنال‌های رادیویی به زمین می‌آیند، اما هنوز توضیح خوبی برای [منشاء] آن‌‌ها وجود ندارد.

توضیحات ممکن درباره این سیگنال‌ها موارد مختلفی را، از سقوط یک ستاره به درون یک سیاهچاله تا پیام ارتباطی یک گونه فرازمینی دوردست، دربرمی‌گیرد.