درخواست کمک ایران از جامعه جهانی برای کمک به پناهجویان افغان

در سال جاری، بیش از ۵۰۰ هزار افغان به ایران پناه برده‌اند، اما ایران ظرفیت ارائه خدمات بیشتر به این پناهجویان را ندارد

امیرعبداللهیان کمک جامعه جهانی برای پناهجویان افغان را ناچیز دانست‌ـ MOHAMMAD JAVADZADEH/AFP

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از جامعه جهانی خواست کمک‌ها برای خدمات‌رسانی به پناهجویان افغان در ایران را افزایش دهد.

حسین امیر‌عبداللهیان گفت: «ایران در وضعیت کنونی، ظرفیت ارائه خدمات بیشتر از سطح فعلی را به پناهجویان جدید ندارد و جامعه جهانی باید به وضعیت معیشتی پناهجویان افغان توجه ویژه داشته باشد.»

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در سفر سه‌روزه به ایران، وضعیت پناهجویان افغان را که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به ایران پناه برده‌اند، بررسی کرد. او در پایان سفرش در خبرنامه‌ای که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر کرد، از جامعه جهانی خواست تا از دولت و مردم ایران که اکنون پذیرای صدها هزار پناهجوی افغان‌اند، حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در این دیدار، کمک‌های جامعه جهانی برای پناهجویان افغان را در مقایسه با حجم اقدام‌های ایران در این زمینه، ناچیز دانست. او گفت بحران هجوم مهاجران افغان به‌سوی مرزهای همسایه به‌طور فزاینده‌ای عمیق‌تر شده، اما حجم کمک‌های بین‌المللی بسیار کم است. او در ادامه از سازمان ملل متحد خواست تا در افغانستان فعال‌تر باشد و با کمک‌رسانی در داخل این کشور، به کاهش تعداد پناهجویان کمک کند.

در خبرنامه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است: فیلیپو گراندی در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، از دولت ایران خواست تا نیازهای حفاظتی و خطر بازگرداندن افغان‌ها به کشورشان را به‌درستی درک کند. گراندی در جریان سفر به ایران، با خانواده‌های افغان تازه‌وارد در استان سیستان و بلوچستان ملاقات کرد.

در خبرنامه به نقل از گراندی نوشته شده است: «آوارگان افغان از رنج، ناامیدی و ترک خانه‌هایشان حکایت کردند. زنانی که در سن رفتن به دانشگاه بودند ناراحتی‌شان را از این‌که مجبور شدند مسیر آموزش را رها کنند و نمی‌دانند آینده‌شان چگونه خواهد بود، بیان کردند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که برگزاری اجلاس بین‌المللی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند.

بر اساس خبرنامه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، این نهاد در سال جاری فعالیتش را افزایش داده است و به همکاری با دولت ایران ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ایران در پذیرایی از پناهجویان افغان، تنها نیست.