آلمان و بریتانیا هزاران مهاجر افغان دیگر می‌پذیرند

طرح اسکان افغان‌ها در آلمان و بریتانیا از ژانویه آغاز خواهد شد

این برنامه با همکاری نزدیک با فعالان مدنی افغانستان خواهد بود تا خروج افراد نیازمند محافظت تسریع شود‌ـ OLIVIER DOULIERY/AFP

آلمان و بریتانیا از ماه ژانویه روند انتقال افغان‌های در معرض خطر را از سر می‌گیرند.

دولت جدید آلمان در نظر دارد تا روند انتقال افغان‌هایی را که در فهرست انتقال به این کشور قرار دارند، سرعت ببخشد. انلینا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان، می‌گوید در تلاش‌اند تا موانع اداری صدور ویزا را برای افغان‌هایی که در فهرست انتقال به کشور آلمان قرار دارند، رفع و روند انتقال آنان را تسریع کنند.

او گفت: «دولت آلمان آن‌ها را فراموش نکرده است و به‌شدت در تلاش است تا همه کسانی را که باید به آلمان انتقال بدهیم، به محلی امن برسانیم.»

به گفته وزیر خارجه آلمان، این برنامه با همکاری نزدیک با فعالان مدنی افغانستان خواهد بود تا خروج افراد نیازمند محافظت تسریع شود. او در ادامه توضیح داد که باید روند پیوستن به خانواده نیز تسهیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، حدود ۱۰ هزار افغان را پذیرفته است اما در حال حاضر، ۱۵ هزار افغان دیگر نیز در فهرست انتقال به آلمان قرار دارند که هنوز به این کشور نرسیده‌اند و ۱۳۷ شهروند آلمانی نیز در میان آنان حضور دارند.

هم‌زمان، دولت برتانیا نیز در نظر دارد به ۲۰ هزار افغان اجازه اقامت در این کشور بدهد. وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است که از ماه ژانویه طرح اسکان افغان‌هایی را که می‌خواهند در بریتانیا ساکن شوند، از سر خواهد گرفت. این ۲۰ هزار نفر افزون بر ۱۵ هزار افغانی است که پیش‌تر و از ۱۵ اوت به این سو به بریتانیا انتقال یافته‌اند.

بر اساس اعلام وزارت کشور بریتانیا، اولویت با افرادی است که به نیروهای بریتانیا در افغانستان کمک کرده‌اند و از ارزش هایی مانند دموکراسی، حقوق زنان، آزادی بیان و حاکمیت قانون دفاع کرده‌اند. همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان و دختران و اعضای گروه‌های اقلیت‌ در معرض خطر در افغانستان نیز در اولویت انتقال به بریتانیا قرار می‌گیرند.

با این همه، دولت بریتانیا اعلام کرده است که اگرچه افغان‌های بیشتری به این کشور منتقل می‌شوند، آن‌ها نیز در چهارچوب همان سختگیری‌های امنیتی قرار خواهند گرفت که پیش‌تر سایرین در روند اسکان در بریتانیا با آن مواجه بوده‌اند.

قرار است بخش اسکان مجدد که نهادی تازه‌تاسیس در وزارت کشور و اداره ارتقای سطح مسکن و جوامع بریتانیا است و در سپتامبر ۲۰۲۱ ایجاد شد، در اوایل سال جدید میلادی، جزئیات بیشتری در مورد راهکار انتقال افغان‌ها از افغانستان به بریتانیا به پارلمان این کشور ارائه کند.

در حال حاضر، دولت بریتانیا برنامه‌های زیادی برای ادغام افغان‌ها در جامعه این کشور در دست دارد. به شوراهای محلی در بریتانیا برای ادغام افغان‌ها بودجه داده شده است. برای ادغام هر افغان در بریتانیا۲۰ هزار ۵۲۰ پوند بودجه اختصاص داده شده که برای سه سال در نظر گرفته شده است.

همچنین طرح تسهیل آموزش به‌خصوص زبان انگلیسی برای کودکان افغان پیش‌بینی و بودجه اضافی در اختیار شوراهای محلی گذاشته شده است. این طرح‌ها پس از آن در برنامه دولت بریتانیا قرار گرفت که یک عضو سابق وزارت خارجه این کشور طرح تخلیه و انتقال افغان‌ها به بریتانیا را ناکارآمد و پرهرج‌و‌مرج خواند.

هزاران افغان پس از سقوط دولت پیشین، از افغانستان خارج شدند. کشورهایی چون آمریکا، آلمان، بریتانیا و کانادا هزاران افغان را پذیرفته‌اند. با این حال، گفته می‌شود به‌دلیل هرج‌و‌مرج هنگام تخلیه، هزاران تن که واجد شرایط خروج از افغانستان بودند، نتوانستند از این کشور خارج شوند.