اومیکرون ایران را به موج ششم کرونا می‌رساند؟

پنج تا شش میلیون نفر در ایران نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و پوشش نوبت سوم هم کامل نشده است

 برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره احتمال بروز موج اومیکرون، هنوز از محدودیت‌های جدید خبری نیست‌ـ ATTA KENARE / AFP

کرونا با سویه‌های جدیدی که از راه می‌رسند همچنان در ایران قربانی می‌گیرد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰، ۲۵ بیمار مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جانشان را از دست دادند و یک هزار و ۹۶۱ بیمار کووید -‌۱۹ شناسایی شدند. این در حالی است که در ۲۴ ساعت پیش از آن، موارد ابتلای شناسایی‌شده یک هزار و ۹۳۲ بیمار بود که نشان می‌دهد میزان ابتلا به اومیکرون رو به افزایش است.

در گزارش‌های وزارت بهداشت به تعداد مبتلایان به اومیکرون به‌طور مجزا اشاره نشده است، با این‌ حال به گفته دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، بسیاری از بیمارانی که بستری شده‌اند یا حتی در آی‌سی‌یو هستند، مبتلا به اومیکرون‌اند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه تعدادی‌ از افراد مبتلا در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، در مورد خطر بروز موج ششم ابراز نگرانی کرد.

او درباره خطر جمعیت واکسن‌نزده برای بروز موج ششم کرونا در ایران به ایسنا گفت: «طبق گزارش‌ها تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده، مربوط به اومیکرون بوده است. این افزایش زیاد با توجه به اینکه اومیکرون سه برابر دلتا سرایت‌پذیری دارد و هر یک نفر مبتلا به اومیکرون می‌تواند ۱۰ نفر را مبتلا کند، نگران‌کننده است و ممکن است در چند هفته دیگر این بیماری به پیک خودش برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، تاکنون شش میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۹۸ نفر در ایران به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند و از این میان ۱۳۱ هزار و ۹۴۰ نفر بر اثر این بیماری جان‌ باخته‌اند. این در حالی است که واکسیناسیون به‌صورت کامل انجام‌ نشده است و هنوز پنج تا شش میلیون نفر حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و پوشش نوبت سوم هم کامل نشده است.

به گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۷۳ نفر دوز اول، ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر دوز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۹۱ نفر نیز دوز سوم را تزریق کرده‌اند.

محدودیت‌های جدید در کار نیست

برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره احتمال موج اومیکرون و پیشنهاد کمیته علمی مبنی بر تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی هنوز خبری از محدودیت‌های جدید نیست و حتی روز دوشنبه ۲۰ دی، وزیر کشور تاکید کرد که «تلاشمان این است که محدودیت‌های جدید کرونایی اعمال نشود».

احمد وحیدی، وزیر کشور، ابراز امیدواری کرد که کشور به موج ششم کرونا نرسد و آن را منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گسترش واکسیناسیون دانست. این اظهار امیدواری در شرایطی است که گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم چندان امیدوارکننده نیست و با رعایت کمتر از ۵۰ درصد دستورالعمل‌ها، خطر عادی‌انگاری کرونا شهروندان را تهدید می‌کند.

در حالی‌ که شیوع اومیکرون در کشورهایی مانند بحرین و کویت، هشداری برای آغاز گسترش این سویه در ایران است، وزیر کشور روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، پس از برگزاری سی‌و‌دومین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا، در جمع خبرنگاران گفت: «تصمیم گرفتیم که محدودیت سفر به کشورهای همسایه برداشته شود و مسافران با داشتن دو دوز واکسن و تست‌های منفی پی‌سی‌آر می‌توانند به ایران وارد شوند.» او از برداشته شدن محدودیت سفر هوایی از برخی کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز خبر داد و البته اعلام کرد که این موضوع درباره فرانسه و بریتانیا صدق نمی‌کند.

او بر بازگشایی قطعی مدارس و دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: «با توجه به واکسیناسیون گسترده افراد جامعه، دلیلی برای غیرحضوری بودن مراکز آموزشی وجود ندارد.» گفته‌های این مسئول درباره لزوم ادامه فعالیت حضوری مدارس در شرایطی است که کودکان در ایران هنوز واکسینه نشده‌اند و تصمیمی نیز برای واکسیناسیون آن‌ها اعلام نشده است.

کمبود کیت تشخیص سویه اومیکرون در ایران

روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، چهل‌و‌هفتمین گزاره‌برگ کمیته تحقیقات و اخلاق کووید-۱۹ با موضوع معرفی سویه اومیکرون نیز منتشر شد. در این گزارش تاکید شد که نگرانی بروز موج ششم همچنان وجود دارد.

در بخش‌هایی از این گزاره‌برگ آمده است: «اگرچه شدت بیماری‌زایی سویه اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است، اما با توجه به قدرت سرایت بالای آن، درصد واکسیناسیون پایین به‌ویژه دوز سوم و همچنین رعایت پایین پروتکل‌ها در کشور ما نسبت به سایر کشورها، نگرانی ناشی از افزایش تعداد موارد ابتلا و درنتیجه آن، افزایش تعداد موارد بستری در پیک ششم همچنان وجود دارد.»

در این بیانیه همچنین به مواردی مانند تفاوت سویه اومیکرون با سویه‌‌های قبلی، میزان قابلیت انتقال، شدت بیماری‌زایی، تاثیرگذاری واکسن‌ها و تست‌‌های تشخیصی و روش پیشگیری پرداخته شده است.

نگرانی از افزایش موارد ابتلا به اومیکرون در شرایطی جدی‌تر شده است که به گفته مسئولان بهداشتی، هنوز به‌اندازه کافی کیت تشخیصی اومیکرون در ایران وجود ندارد. به‌ این‌ ترتیب، انجام آزمایش برای تشخیص اومیکرون شرایط خاصی دارد و این مسئله امکان شناسایی مبتلایان را دشوار می‌کند.