امیرعبداللهیان: آمریکا دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را آزاد کند

ایالات متحده می‌گوید نمی‌گذارد دست طالبان به دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور برسد

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخواست بازگرداندن منابع مالی افغانستان به طالبان را مطرح کرد - ATTA KENARE / AFP

امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار با هیئت طالبان در تهران، از ایالات متحده خواست دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان دیدار با مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان، گفت: «باید از دارایی‌های افغانستان که آمریکا مسدود کرده است، برای اهداف بشردوستانه و بهبود شرایط زندگی در افغانستان استفاده شود.»

او در این گفت‌وگو تسلط طالبان بر افغانستان را ستایش کرد و گفت: «مبارزه ملت شجاع افغانستان نشان داد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند افغانستان را اشغال و در آنجا حکومت کند.»

به گزارش شبکه خبری آی۲۴، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی‌های این کشور را مسدود کرده است. به دنبال این اقدام، گروهی از معترضان در ماه دسامبر مقابل سفارت آمریکا در کابل تجمع کردند. تظاهرات‌کنندگان از واشنگتن خواستند تا برای جلوگیری از ایجاد بحران انسانی در زمستان سخت افغانستان، این بودجه را آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی طالبان، نیز در واکنش به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان به رویترز گفته بود: «این پول متعلق به ملت افغانستان است. شما فقط پول خودمان را به ما بدهید. توقیف این پول غیراخلاقی و برخلاف تمام ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی است.»

پیش‌تر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرده بود که اگرچه آمریکا برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان پیشتاز است، اجازه نمی‌دهد طالبان به دارایی‌های این کشور که در بانک‌های ایالات متحده ذخیره شده‌اند، دسترسی داشته باشند.

کشورهای جهان در نشست جی۲۰ قول دادند تا برای جلوگیری از بروز «فاجعه انسانی» در افغانستان، کمک‌های بشردوستانه خود به این کشور را ادامه دهند. با این حال یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره کمک‌های بشردوستانه به افغانستان این است که کمک‌های یاد شده خارج از کنترل طالبان میان نیازمندان افغان توزیع شوند.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی درخواست بازگرداندن منابع مالی افغانستان به طالبان را مطرح می‌کند که گزارش‌ اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد گروه‌های امدادی برای توزیع مواد غذایی و پوشاک زمستانی میان نیازمندان افغان با چالش مواجه‌اند. این گزارش می‌افزاید که بارش برف سنگین در افغانستان در ماه ژانویه پروازها به کابل را هم مختل کرده است.

آژانس اموربشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در گزارش خود تاکید کرد که زمستان سخت شرایط دشواری را که بسیاری از مردم افغانستان با آن مواجه‌اند، تشدید می‌کند.