وزیر امور خارجه طالبان در راس هیئتی به تهران رفت

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، این نخستین سفر یک هیئت رسمی طالبان به تهران است

این نخستین سفر یک هیئت رسمی متشکل از اعضای کابینه طالبان به ایران پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان است- خبرگزاری باختر

روز شنبه ۱۸ دی، مولوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در راس هیئتی از اعضای کابینه این گروه، به دعوت مقام‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به تهران رفت.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان، در توییتی  نوشت که هیئت طالبان به دعوت مقام‌های دولت ایران به تهران سفر می‌کند و هدف از آن سفر، گفت‌وگو در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، و امنیت مرزهای دو کشور است. به گفته سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان، مشکلات مهاجران افغان در ایران نیز از مواردی است که این هیئت طالبان قصد دارد در مورد آن با مقام‌های ایرانی صحبت کند.

در ترکیب هیئت طالبان، شماری از شخصیت‌های غیر پشتون این گروه نیز دیده می‌شود. مولوی دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد، و نورالدین عزیزی، وزیر تجارت، دو وزیر تاجیک‌تبار از استان‌های بدخشان و پنجشیرند که در هیئت طالبان در سفر به ایران حضور دارند. نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و اداره‌های مختلف، از جمله نماینده اداره امنیت ملی، از دیگر اعضای این هیئت‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین سفر یک هیئت رسمی متشکل از اعضای کابینه طالبان به ایران پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان است. دولت جمهوری اسلامی ایران که از حامیان طالبان در سال‌های اخیر دانسته می‌شود، خروج نیروهای خارجی و فروپاشی دولت پیشین افغانستان را «رهایی از اشغال و آغاز فصل جدید» در افغانستان دانست، و با ارسال محموله‌های کمکی و فرستادن هیئت‌های دیپلماتیک به کابل، حسن نیت خود را به طالبان نشان داد.

سران طالبان بارها گفته‌اند که خواهان داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای جهان، به‌ویژه با کشورهای اسلامی و همسایه‌های افغانستان‌اند و هیچ کشوری از سوی افغانستان تهدید نخواهد شد.

با این حال، مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در بیشتر از چهار ماهی از که سلطه طالبان بر افغانستان و اعلام کابینه موقت این گروه می‌گذرد، همواره بر شکل‌گیری دولت فراگیر و مورد قبول همه اقوام در افغانستان تاکید کرده است. در تازه‌ترین مورد، روز دوشنبه ۱۳ دی، سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران، گفت که تاکید ایران بر شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان است، به نحوی که بتواند تنوع قومی جامعه افغانستان را نمایندگی کند. پیش از آن نیز بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفته بود که ایران دولت طالبان را با ترکیب کنونی به رسمیت نمی‌شناسد. امینیان در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت که ترکیب کنونی دولت طالبان فراگیر نیست، اما اگر این گروه به تشکیل دولت فراگیر اقدام کند، ایران برای به رسمیت شناختن آن اقدام خواهد کرد.