سخنگوی سپاه دیدار محرمانه سلامی با خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی را تایید کرد

رمضان شریف گفت اظهارات فرمانده سپاه درباره بروز جنگ درصورت ساقط نشدن هواپیمای اوکراینی «تحریف شده» است

ٰ«دیدار حسین سلامی با این خانواده را ناقص، جهت‌دار و تحریف‌شده روایت کرده‌اند» - ATTA KENARE / AFP

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنان پدر و مادر زینب و محمدحسین اسدی‌لاری، از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، را تکذیب کرد و مدعی شد که آنان دیدار حسین سلامی با این خانواده را «ناقص، جهت‌دار و تحریف‌شده» روایت کرده‌اند.

هم‌زمان با دومین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی، زهرا مجد، مادر زینب و محمدحسین، به روزنامه شرق گفت که حسین سلامی، فرمانده سپاه، در دیدار با این خانواده گفته بود اگر این اتفاق نمی‌افتاد، جنگ می‌شد؛ اما رمضان شریف سخنگوی سپاه ادعا کرد که این سخنان «خلاف واقع» و «دور از انصاف» است.

رمضان شریف در گفت‌وگو با سایت سپاه نیوز، دیدار حسین سلامی با خانواده اسدی‌لاری را تایید کرد، اما گفت: «مادر محترمه شهیدان اسدی‌لاری در بیان چگونگی دیدار و نیز سخنان فرمانده کل سپاه با او و همسرش دچار اشتباه شده‌اند و پس از گذشت حدود دو سال از این اتفاق (بهمن ۹۸) نقل ناقص، جهت‌دار و تحریف‌شده‌ای را ارائه کرده‌اند.»

به گفته سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از دیدار رضا سلیمانی، معاون بازرسی سپاه، با خانواده اسدی‌لاری، پدر زینب و محمدحسین درخواست ملاقات با حسین سلامی را مطرح کرده است و بدین ترتیب در روز ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ فرمانده کل سپاه به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان به دیدار این خانواده رفته‌اند. او در ادامه مدعی شد که آقای اسدی در این دیدار از «عقاید مذهبی» فرزندانش صحبت کرده و گفته است که آنان در «آیین‌های گرامیداشت» قاسم سلیمانی شرکت کرده بودند و قصد داشتند پس از عزیمت به کانادا برای او مراسمی برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمضان شریف در ادامه، با بیان اینکه ملاقات با این خانواده به خواست خودشان انجام شد، گفت که خانواده اسدی‌لاری در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۹، حدود یک سال پس از این دیدار، کتاب «نخبگان آسمانی» را که درباره فرزندان خود نوشته بودند، به‌عنوان هدیه برای حسین سلامی ارسال کردند.

محسن اسدی‌لاری و همسر او زهرا مجد روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه، در گفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کردند که حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آن‌ها گفته بود که اگر هواپیما سرنگون نمی‌شد، جنگ درمی‌گرفت. آنان همچنین گفتند که سلامی حدود ۴۰ روز پس از این اتفاق، مخفیانه به دیدار آنان رفته است.

خانم مجد گفت: «با معاونش آمد و چقدر گریه‌وزاری و این‌ها که کاش من در آن هواپیما بودم و کاش من رفته بودم. بعد گفتند شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقششان بیشتر است. می‌گفتند می‌دانید اگر این‌ها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.»

خانواده اسدی‌لاری در مصاحبه‌ای دیگر با پایگاه خبری انصاف‌نیوز نیز گفته بودند که سپاه هواپیما را به‌عنوان سپر انسانی زده است تا آن را به گردن آمریکا بیندازد. آنان در این مصاحبه هم گفته بودند که حسین سلامی «خیلی اصرار داشت که حتما ملاقاتی داشته باشد».