اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ حامد اسماعیلیون: سرنگونی هواپیمای اوکراینی عمدی بوده است

«شکایت بازماندگان هواپیمای اوکراینی از امیرعلی حاجی زاده به دلیل مداخله رهبر جمهوری اسلامی به نتیجه نرسیده است»

پس از آنکه دبیر شورای دفاع و امنیت ملی و وزارت خارجه اوکراین اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران هواپیمایی پر از مسافر اوکراینی را عامدانه سرنگون کرده است، ایندیپندنت فارسی در مصاحبه‌ای با حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های پرواز ۷۵۲ به بررسی دلایل «عمدی بودن» سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران پرداخت.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی نزدیک به ۱۵ ماه فرصت داشته تا دلایل خود را مبنی‌بر عمدی نبودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی ارائه کند اما این کار را نکرده است، گفت که جمهوری اسلامی پیش از این هم در مواردی به طور عامدانه هواپیماهای مسافربری را قربانی سیاست‌های خود کرده است.

حامد اسماعیلیون با اشاره به عدم محاکمه مسئولان ارشد نظامی مانند حسین سلامی، محمد باقری، امیرعلی حاجی‌زاده، علی شمخانی و محمدجواد ظریف، گفت:« این افراد حتی به‌عنوان مطلع هم به دادگاه احضار نشده‌اند. وقتی ما مراجعه کردیم فهمیدیم که حتی یک سرباز هم در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی در بازداشت نیست.»

او مسئولیت عدم حضور این افراد در دادگاه را با رهبر جمهوری اسلامی دانست و گفت:« بر اساس قانون جمهوری اسلامی در چنین مواردی، بدون اذن علی خامنه‌ای افراد ارشد نظامی به دادگاه احضار نمی‌شوند. به همین دلیل شکایت ما از امیرعلی حاجی‌زاده در دادگاه‌های داخل ایران به نتیجه نرسیده است.»

اسماعیلیون ضمن یادآوری ماجرای سرنگونی هواپیمای ایرباس توسط ناو «وینسنس» در زمان جنگ ایران و عراق، اظهار داشت که امروز شواهدی در دست است که نشان می دهد جمهوری اسلامی از آن هواپیما به‌عنوان پوشش هواپیماهای نظامی استفاده کرده و به همین دلیل ناو نظامی آمریکایی با اشتباه محاسباتی، هواپیمای ایرباس را هدف قرار داده است.

او تأکید کرد که در گزارش ایران در مورد آن هواپیما هم هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده پوششی از هواپیمای مسافربری نیست و حتی حکومت ایران حاضر نشده جعبه سیاه ایرباس را از کف دریا خارج کند و همین نشان می‌دهد آنها ترجیح می‌دهند اطلاعات سرنگونی هواپیمای ایرباس هم منتشر نشود.

وی در ادامه به مسئله بمب‌گذاری در پرواز «لاکربی» پرداخت و گفت که بر اساس مدارکی که در کتاب «حقیقت لاکربی» منتشر شده، جمهوری اسلامی در انفجار آن پرواز هم نقش مستقیم داشته است. سخنگوی پرواز ۷۵۲ گفت اگرچه نقش جمهوری اسلامی در دادگاه کتمان می‌شود، اما شواهد متعددی مبنی‌بر نقش حکومت ایران در بمب‌گذاری در آن پرواز وجود دارد.

به گفته اسماعیلیون، حکومت ایران تنها به پروازهای مسافربری خارجی آسیب نزده است، بلکه حتی هواپیماهای جنگی ایرانی نیز مورد هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند.

برای مثال ۹ سال پیش، یک هواپیمای جنگی با خلبانی «علیرضا کریمایی» در جنوب ایران مورد اصابت موشک «تور ام-۱» قرار گرفت. اما در همان زمان هم مقصر مشخص نشد و سپاه مدعی شد که اشتباه رخ داده است. با این حال هنوز همچنان شایعاتی در مورد عمدی بودن سرنگونی آن هواپیما وجود دارد.

سخنگوی بازماندگان پرواز ۷۵۲ با استناد به مصاحبه‌های فرماندهان سپاه مانند حسین سلامی و امیرعلی حاجی‌زاده گفت پدافندی که به هواپیمای مسافربری اوکراینی شلیک کرد، به سیستم سراسری پدافند متصل نبوده و دقیقاً همان شب به نزدیکی فرودگاه امام آورده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد اسماعیلیون در ادامه با اشاره به اینکه حکومت ایران قصد داشته تا به‌مانند سرنگونی عامدانه پرواز ایرباس، این بار نیز از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری استفاده تبلیغاتی کند تا شانس انتقام گرفتن آمریکا و وقوع جنگ را کاهش دهد گفت:« سایر پروازهایی که آن شب انجام شده متعلق به کشورهای دوست و نزدیک به یاران بودند. اما در هواپیمای اوکراینی هیچ آمریکایی حضور نداشت و به دلیل کم‌اهمیت بودن رابطه ایران با اوکراین، حمله به هواپیمای اوکراینی کم‌هزینه‌ترین راه برای اجرای برنامه قبلی بوده است.»

برنامه‌ای که بر اساس آن قرار بود تا یک هواپیمای مسافربری سرنگون شود و توجه رسانه‌های بین‌المللی به آن جلب شود تا فشار بر ایالات متحده برای صرف‌نظر از حمله نظامی به ایران افزایش یابد.

اسماعیلیون با طرح این پرسش که چه کسی به یاد دارد که به آمریکا حمله‌ای شده باشد اما این کشور در برابر آن پاسخ نداده باشد، افزود مطابق با روال همیشگی، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از تصمیم به حمله نظامی به سالن بیضی واقع در کاخ سفید می‌آید و شروع حمله نظامی را اعلام می‌کند، اما پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی به ناگهان برنامه دونالد ترامپ برای حضور در این سالن که هم‌زمان با برخاستن چهار جنگنده آمریکایی از پایگاهی در امارات بود، لغو شد.

او با تأکید بر اینکه در هیچ یک از گزارش‌های جمهوری اسلامی محل دقیق پدافند مشخص نیست و به اعتراف مقامات جمهوری اسلامی از چند ساعت قبل از شلیک موشک به عین الاسد به مقام‌های آمریکایی، عراقی و اروپایی اطلاع‌رسانی شده بود، افزود: در این شرایط که همه خبر داشتند، مسافران و خانواده‌های آنها از برنامه حمله موشکی به عین الاسد خبر نداشته‌اند.

او با رد ادعای خطای انسانی در شلیک به هواپیمای اوکراینی اظهار داشت که گزارش جمهوری اسلامی در مور سهوی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی، نوعی مهندسی معکوس پس از وقوع حادثه بوده است.

او با استناد به تحقیقات بین‌المللی صورت‌گرفته گفت که حتی اگر ۱۰۵ درجه هم خطا در نشانه‌گیری پدافند رخ‌داده باشد، باز هم هواپیمای مسافربری رو به پدافند نبوده و خطری ایجاد نکرده است. از طرف دیگر جمهوری اسلامی به طور سراسیمه پس از سرنگونی هواپیما تمامی شواهد و باقی‌مانده بدنه هواپیما و چمدان‌های مسافران را فوراً از بین می‌برد و حتی نیروهای امنیتی کارت‌های حافظه موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همزمان مردم منطقه را تهدید کرده بودند تا تمامی فیلم‌های سقوط هواپیما را پاک کنند.

از سوی دیگر اپراتور سامانه‌ «تور ام-۱» سال‌ها سابقه داشته و در روسیه دوره دیده‌ و حتی در سوریه نیز حضور داشته است. این موضوعات نشان می‌دهد که اتفاقاً پدافند سپاه با یک نشانه‌گیری دقیق قصد شلیک به همین هواپیما را داشته است.