مدیر سابق کارگروه واکسیناسیون: با کرونا مانند آنفلوانزا برخورد کنید

«بعد از تزریق واکسن تقویتی باید به برنامه تزریق سراسری پایان داد»

بریتانیا هفتمین کشور جهان است که مرز ۱۵۰ هزار تلفات ناشی از کرونا را پشت سر گذاشته است - JUSTIN TALLIS / AFP

مدیر سابق نیروی اقدام واکسیناسیون بریتانیا می‌گوید بعد از تزریق واکسن تقویتی باید به برنامه تزریق سراسری پایان داد و کووید-۱۹ را مانند ویروس‌های بومی مثل آنفولانزا درمان کرد.

به نظر دکتر کلایو دیکس، بریتانیا باید بر «توقف پیشرفت بیماری شدید در گروه‌های آسیب‌پذیر» تمرکز کند.

او از برنامه کنونی تزریق واکسن تقویتی حمایت می‌کند اما اعتقاد دارد که وقت «مدیریت بیماری است نه انتشار ویروس».

او در حالی این سخنان را گفته که بریتانیا به نقطه عطف ناخوشایندی رسیده است؛ به طوری که از آغاز همه‌گیری تاکنون، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در عرض ۲۸ روز پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش، جان باخته‌اند.

دکتر دیکس که پارسال از ریاست گروه اقدام دولت برای تزریق واکسن کناره‌گیری کرد، استدلال می‌کند که برای کمک به مدیریت کرونا در بریتانیا راهبردی هدف‌مند لازم است.

او به «آبزرور» گفت: «اکنون باید تزریق سراسری واکسن به مردم بریتانیا را پایان داد. در صورتی که این کار ضروری به نظر می‌رسد، باید تجزیه‌وتحلیل کنیم و ببینیم آیا اجرای برنامه کنونی تزریق واکسن تقویتی حفاظت از افراد آسیب‌پذیر را تضمین می‌کند؟»

او تغییر رویکرد و بازگشت به «شرایط عادی جدیدی» را خواستار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «باید ببینیم چه هنگام آزمایش‌ها را متوقف کنیم و بگذاریم افراد وقتی حالشان خوب نیست خودشان را قرنطینه کنند و وقتی احساس می‌کنند حالشان خوب است به کار بازگردند. یعنی همان کاری که در فصل آنفلوانزاهای شدید انجام می‌دهیم.»

دکتر دیکس از وزرا خواست از تحقیقات فراتر از پادتن‌ها در مورد مصونیت در برابر کووید مثل گلبول‌های سفید از قبیل یاخته‌های-بی و یاخته‌های-تی (گلبول‌های سفید) پشتیبانی کنند تا در تولید واکسن ضد سویه‌های کووید مختص افراد آسیب‌پذیر به کار روند.

آمارهای دولتی منتشر شده روز شنبه نشان داد ۳۱۳ نفر دیگر در فاصله تا ۲۸ روز بعد از مثبت شدن نتایج آزمایش کووید-۱۹جان باخته‌اند که بالاترین رکورد روزانه از فوریه پارسال است.

بریتانیا بعد از ایالات متحده، برزیل، هند، روسیه، مکزیک و پرو، هفتمین کشور جهان است که مرز ۱۵۰ هزار تلفات را پشت سر گذاشته است و نخست‌وزیر این کشور می‌گوید کووید-۱۹ «تلفات وحشتناکی» داشته است.

پروفسور اندرو هیوارد، عضو گروه مشاوره علمی دولت بریتانیا برای موارد اضطراری، می‌گوید که آمار تلفات « بی‌شک غم‌انگیز» است.

او در مصاحبه با برنامه پی‌ام رادیو۴ بی‌بی‌سی گفت: «به نظر من می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. فکر می‌کنم شماری از مرگ‌ها غم‌انگیزتر بودند چون اگر در موج اول و دوم زودتر دست به کار شده بودیم، بسیاری از آن‌ها اجتناب‌پذیر بودند.

دکتر دیکس در حالی پایان یافتن تزریق سراسری واکسن را خواستار شده است که مدیراجرایی واکسن‌سازی مدرنا می‌گوید با توجه به آنکه اثر حفاظتی واکسن تقویتی کاهش می‌یابد، شاید تزریق نوبت چهارم هم در پاییز امسال ضروری باشد.

استفن بنسل، مدیر عامل این شرکت، هشدار داد که ممکن است سویه دیگری دوباره زندگی مردم را مختل کند و می‌گوید «پیش‌بینی» اینکه آیا جهش شدیدتر دیگری رخ می‌دهد یا نه، «به‌هیچ وجه ممکن نیست».

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن تقویتی خطر بستری بر اثر ابتلا به اومیکرون را حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان