قزاقستان: «برقراری ثبات» بعد از ۱۶۴ کشته و ۵۸۰۰ بازداشت

با پشت سر گذاشتن یک هفته ناآرامی در قزاقستان، رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید به اعتراض‌ها پایان داده است

مقامات قزاقستان روز یکشنبه اعلام کردند که اوضاع در این کشور تثبیت شده و توانسته‌اند به بزرگترین تجمعات اعتراضی ظرف ۳۰ سال گذشته در این کشور پایان دهند. 

به گزارش رویترز، قزاقستان در شرایطی از آرام شدن وضعیت خبر می‌دهد که ضمن کمک گرفتن از ائتلاف نظامی به رهبری روسیه برای کنترل اوضاع، طی هفته گذشته هزاران نفر را بازداشت کرد. برخی از نیروهای اعزام شده روس از تأسیسات دولتی در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان، محافظت می‌کنند که این امکان را فراهم کرده تا بخشی از نیروهای امنیتی برای شرکت در عملیات ضدتروریستی به آلماتی با بیشترین میزان اعتراض خیابانی اعزام شوند.

تلاش قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان،‌ برای خاموش کردن هرچه سریع‌تر صدای معترضان در حدی بود که دستور تیراندازی به تظاهرکنندگان بدون هشدار قبلی را صادر کرد. در جریان اعتراض‌ها دولت قزاقستان دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کرد و فقط وبسایت ریاست جمهوری و تعداد انگشت‌شماری از وبسایت‌های خبری محلی دیگر در دسترس بودند.

امروز یکشنبه در بیانیه دولتی قزاقستان با تاکید بر این که «وضعیت در تمام مناطق کشور تثبیت شده»، آمده است: «اموال اداری پس گرفته‌ شده و ساختمان‌های آسیب‌دیده در حال بازسازی هستند.»

به گزارش تلویزیون دولتی قزاقستان، تاکنون ۵۸۰۰ نفر در ارتباط با ناآرامی‌های این کشور دستگیر شد‌ه‌اند، ده‌ها نفر در برخورد نیروهای امنیتی با معترضان جان باخته و ۱۶۳ نفر زخمی شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌ها در قزاقستان که روز دوم ژانویه پس از افزایش بهای سوخت آغاز شد، به استعفای کابینه و مختل شدن فعالیت برخی میدان‌های نفتی در این کشور نفتخیز منجر شد. به اعتقاد تحلیلگران، تداوم اعتراض‌ها با وجود دستور ‌رئیس‌جمهوری برای بازگشت قیمت‌ها و اعطای کمک‌های مالی به خانواده‌های فقیر، نشان از نارضایتی عمومی فراتر از موضوع افزایش قیمت سوخت است زیرا این کشور با وجود ذخایر عظیم نفت، گاز طبیعی و اورانیوم با فساد و مشکلات مالی گسترده روبه‌رو است.

توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، معتقد است که تظاهرات توسط تروریست‌ها با حمایت خارجی انجام گرفته، اگرچه تاکنون در این اعتراض‌ها هیچ رهبر یا سازمان‌دهی آشکاری به چشم نخورده است. با این حال روز شنبه رئیس سابق سازمان ضد جاسوسی و ضد ترور قزاقستان به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت بازداشت شد. دستگیری کریم ماسیموف تنها چند روز پس از برکناری او از سمت ریاست کمیته امنیت ملی صورت گرفت.

با آرامتر شدن اوضاع در این کشور، نیروهای امنیتی در شهرهایی که بیشترین اعتراض‌ها را داشته‌اند از جمله آلماتی ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند تا مانع هرگونه تجمع مجدد شوند. این در حالی است که در شهر هنوز آثار درگیری و اعتراض به چشم می‌خورد و شیشه‌های شکسته و ساختمان‌های سوخته و تخریب‌شده از نارضایتی عمومی خبر می‌دهند. فرودگاه آلماتی که هفته گذشته توسط معترضان تصرف شده بود همچنان بسته است اما احتمالا از روز دوشنبه فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

برخوردهای خشونت‌آمیز در این کشور با معترضان به وجهه بین‌المللی قزاقستان به عنوان کشوری که تلاش می‌کند فضا را برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی خود باثبات جلوه دهد آسیب جدی وارد کرده است.

قزاقستان از لحاظ منابع زیرزمینی بسیار غنی است و تخمین زده می‌شود که صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب باشد. این کشور همچنین یازدهمین منبع بزرگ نفت و گاز طبیعی محسوب می‌شود. این کشور به درآمدهای نفتی بسیار وابسته است و سقوط جهانی قیمت نفت در مقطعی وضعیت اقتصادی این کشور را دشوار کرد.

بیشتر از جهان