رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان به اتهام خیانت به حکومت بازداشت شد

در جریان ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان بیش از ۴۴۰۰ نفر دستگیر شده‌اند

کریم ماسیموف که روز چهارشنبه با شدت گرفتن ناآرامی‌ها از سمت خود در ریاست کمیته امنیت ملی قزاقستان برکنار شده بود - ایرنا

در پی اعتراضات مردمی در قزاقستان، کریم ماسیموف، رئیس سابق کمیته امنیت ملی این کشور به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت بازداشت شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماسیموف، رئیس سابق سازمان ضدجاسوسی و ضدترور، به خیانت علیه حکومت متهم شده است. 

کریم ماسیموف که روز چهارشنبه با شدت گرفتن ناآرامی‌ها از سمت خود در ریاست کمیته امنیت ملی قزاقستان برکنار شده بود،  دو بار بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ و همچنین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به عنوان نخست وزیر در دولت حضور داشت. 

ماسیموف از متحدان نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری سابق قزاقستان است که برخی معتقد بودند از ناآرامی‌ها در این کشور حمایت می‌کند. با این حال، به گزارش خبرگزاری ملی قزاقستان، نظربایف از همه خواسته است به رئیس‌جمهور فعلی قزاقستان کمک کنند که بر تهدیدها غلبه و تمامیت قزاقستان را تضمین کند.

به گفته نیروهای امنیتی قزاقستان، در جریان ناآرامی‌های هفته گذشته در این کشور بیش از ۴۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند، ۲۶ تظاهرکننده در ناآرامی‌ها باخته‌اند و همچنین ۱۸ نیروی پلیس کشته شدند. وزیر کشور قزاقستان اعلام کرده است که افراد بازداشت‌شده‌ با مجازات حبس ابد مواجه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های اخیر در این کشور آسیای مرکزی گسترده‌ترین اعتراضات از زمان استقلال قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ محسوب می‌شود. 

ناآرامی‌ها در قزاقستان با اعتراض علیه افزایش شدید قیمت گاز مایع آغاز شد و با رسیدن به آلماتی، بزرگترین شهر این کشور، شدت گرفت. 

رئیس‌جمهوری قزاقستان، روز چهارشنبه، پنجم ژانویه (۱۵ دی)، در آلماتی و استان مانگیستائو، در غرب این کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد و گفت که پشت این خشونت‌ها «تحریک‌کنندگان داخلی و خارجی»  قرار دارند.

با ادامه اعتراض‌ها و درگیری‌های خشونت‌بار در قزاقستان، قاسم جومارت توقایف روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با ناآرامی‌ها، به نیروهای امنیتی دستور داده است تا بدون هشدار قبلی، شلیک کنند. 

توقایف در سومین نطق تلویزیونی خود در هفته جاری، ضمن قدردانی از حمایت رهبران روسیه، چین و ترکیه، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌دلیل اعزام نیرو برای کمک به سرکوب اعتراض‌ها، به‌طور ویژه تشکر کرد.

این در حالی است که وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه هفدهم دی در مورد وضعیت کنونی قزاقستان و حضور نیروهای روسیه در این کشور ابراز نگرانی کرد. آنتونی بلینکن به مردم و مقام‌های قزاقستان هشدار داد: «وقتی روس‌ها به خانه شما وارد شوند، برخی اوقات خیلی دشوار است که آن‌ها را به خروج وادار کنید.»

بیشتر از جهان