نظریه‌پردازی که واکسیناسیون را «حماقت» خواند به دلیل کرونا درگذشت

ویدیو منتشر شده از ولدون نشان می‌داد که او افراد منتظر در صف واکسن کرونا را آزار و اذیت می‌کند

ولدون در اواخر ماه دسامبر دچار علائم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ شد - @oregonfugative

چهره مشهور جنبش توطئه کیوانان‌ که گفته بود فقط «احمق‌ها» واکسن می‌زنند، براثر ابتلا به کووید ۱۹جان باخت.

کریستن ولدون که در شبکه‌های اجتماعی جناح راست ده‌ها هزار نفر دنبال‌کننده داشت، از نفوذ خود برای منع مردم از زدن واکسن استفاده می‌کرد. او از چهره‌های برجسته منتقد اقدام علیه ویروس کرونا بود و درجایی گفته بود دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی را «باید به دار آویخت.»

به گزارش دیلی بیست، ویدیویی از خانم ولدون منتشر شده است درحالی‌که افراد منتظر در صف واکسن کرونا را آزار و اذیت می‌کند.

او در این ویدیو فریاد می‌کشد «واکسن کشنده است، نزنید! ببینید این احمق‌ها چه ساده‌اند. همه دارند واکسن می‌زنند!»

خانم ولدون در اواخر ماه دسامبر دچار علائم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ شد. او در آخرین ویدیوی خود به‌زحمت و سرفه‌کنان در مورد وطن‌پرستانی که دولت ایالات‌متحده را سرنگون می‌کنند یاوه‌سرایی می‌کند. در این ویدیو از خستگی جسمی مفرط نیز شکایت کرده است.

سه روز بعد از انتشار این ویدیو در بیمارستان بستری شد. در دوره بستری در بیمارستان کالیفرنیا عکس‌هایی از خود منتشر کرد که ماسک اکسیژن بر صورت داشت و ادعا کرد مبتلا به «التهاب باکتریایی ریه» شده است.

در یکی از مطالبش در شبکه اجتماعی تلگرام گفت از مصرف «رمدسیویر دکتر فاوچی» خودداری کرده است.

خبر مرگ وی روز جمعه، ۱۷ دی (۷ ژانویه)  اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر مرگ خانم ولدون جزو تازه‌ترین خبرهایی است که از مرگ چهره‌های رسانه‌ای جناح راست براثر ویروس کرونا منتشر شده است، چهره‌هایی که به انکار خطر این ویروس معروف شده بودند.

یکی دیگر از حامیان جنبش کیوانان، رابرت دیوید استیل نیز مدت کوتاهی پس از منتشر کردن عکسی از خود با ماسک اکسیژن و اعلام این‌که هرگز واکسن نخواهد زد، براثر ابتلا به این ویروس جان باخت.

ورونیکا وولسکی یکی از مروجان نظریه کیواِنان نیز دچار ویروس کرونا شد. سیل تماس‌های تلفنی طرفدارانش به بیمارستان محل بستری او سرازیر شد و از پزشکان خواستند او را با  داروی آیورمکتین درمان کنند. آیورمکتین دارویی کرم‌زدا است و کارسازی آن در درمان کرونا ثابت نشده است.

باورمندان به نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه مثل کیواِنان و واکسن‌ستیزی وقتی‌که کرونا جان یکی از هم‌مسلکانشان را می‌گیرد به‌جای آن‌که قبول کنند این ویروس کشنده است و واکسن از جان آدم در برابر آن حفاظت می‌کند، اعتقاد راسخ پیدا کرده‌اند که افراد سرشناس رسانه‌‌ای همین‌ که در بیمارستان بستری شوند به قتل می‌رسند یا از داروهای نجات‌بخش «واقعی» مثل آیورمکتین یا هیدروکسی‌کلروکین برای درمان آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

در گروهی از معتقدان به نظریه‌های توهم توطئه که در گردهمایی «بیداری دوباره آمریکا» در دالاس شرکت کرده بودند (با حضور چهره‌های سرشناس جناح راست مثل الکس جونز، اریک ترامپ و مایکل فلین) رفته رفته علامت‌های ابتلا به کووید ۱۹ بروز کرد و ادعا کردند که با عامل بیماری سیاه‌زخم به آن‌ها حمله شده است.

داگ کوزما، یکی از شرکت‌کنندگان این گردهمایی و مجری یک ایستگاه رادیویی مروج توطئه‌اندیشی درگذشت و جنازه‌اش را در خانه‌اش پیدا کردند؛ اما درنهایت مشخص شد براثر ابتلا به کووید ۱۹جان‌باخته است.

برای آن دسته از متخصصان درمانی هم که دست بر قضا معالجه چهره‌های رسانه‌ای موردعلاقه نظریه‌پردازان توطئه‌اندیش جنبش کیواِنان و واکسن‌ستیزی به گردنشان افتاده است، توهمات چنین افرادی پیامدهای خطرناکی داشته است.

شماری از پیروان و دوستان خانم ولدون در جنبش کیواِنان کارکنان بیمارستانی را که او در آن بستری بوده،  تهدید کرده‌اند که از آن‌ها انتقام سختی خواهند گرفت. شخصی به اسم اسکات مک‌کی بانام کاربری رزمنده خیابانی میهن‌پرست در فضای مجازی می‌گوید، خدمه درمانی این بیمارستان باید در دادگاه نظامی به مرگ محکوم شوند وگرنه خود هواداران در کف خیابان جان آن‌ها را خواهند گرفت.

در نوشته آقای مک‌کی آمده است: «اگر دادگاه نظامی این کار را نکند خواهی نخواهی در خیابان انجام خواهد گرفت که خوشایند خود من نیست. بزرگ‌ترین ترس من هم همین است؛ اما اگر ضرورت پیدا کند ضروری است.»

© The Independent

بیشتر از جهان