از قم تا آیداهو: چرا عده زیادی واکسن نمی‌زنند؟

میزان مرگ و میر در میان افراد واکسن‌نزده بسیار بیشتر است و شتاب بیشتری هم می‌گیرد

تظاهرات مخالفین واکسیناسیون در ایالات متحده آمریکا- Sandy Huffaker/Getty Images/AFP

وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

از این میان، ۸۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسید.

تا چندی پیش نگرانی عمده در ایران، نبود یا کمبود واکسن بود، اما به نوشته روزنامه همشهری، در استان‌های قم، کردستان، البرز، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، خوزستان و ایلام، ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم هنوز برای تزریق اولین دوز واکسن هم اقدام نکرده‌اند.

بنا به این گزارش، شاید تنها ۳ تا ۴ درصد آن‌ها را «مخالفان واکسن»‌ تشکیل دهند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تزریق آن نباشند، اما دو گروه دیگر، یعنی «واکسن‌گریزها» و «واکسن‌هراس‌ها»، کسانی‌اند که به گفته مسئولان، تحت تاثیر همین عوامل دچار تردید شده‌اند. مخالفان واکسن در گفت‌وگو با همشهری دلایل واکسن‌نزدن‌ خود را مطرح کردند. آنها اظهار داشتند که به واکسن اعتقادی ندارند، یا از نتیجه تحقیقات و عوارض واکسن‌ها اطمینان ندارند، یا به توصیه پزشک‌شان، حاضر به تزریق واکسن نیستند. گروهی هم که تابع طب سنتی‌اند، تاکید کردند که  هیچ وقت از داروهای مدرن استفاده نکرده‌اند و حالا هم زیربار تزریق واکسن نمی‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته همشهری، استان قم کمترین میزان پوشش واکسیناسیون در کشور را دارد، چنان ‌که حدود یک‌سوم جمعیت هدف این استان هنوز برای تزریق یک دوز واکسن هم رجوع نکرده‌اند. به گفته احسان شریفی‌پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم، ۹۰درصد کسانی که در بیمارستان‌های این استان بستری‌ می‌شوند یا جان می‌سپارند، واکسن نزده‌اند.

اما مخالفت با زدن واکسن در کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا هم که از اولین پیشگامان تولید و تزریق واکسن بود، هنوز وجود دارد.

بنا به تحقیقی که مرکز پزشکی «دلویت» انجام داده است، ۳۰ درصد از جمعیت بالغ آمریکا هنوز واکسن نزده‌اند. بنا به این تحقیق که در ماه اوت انجام شد، ۳۴ درصد از واکسن‌نزده‌ها گفتند که اگر در جریان معاینه پزشکی‌ واکسن به آن‌ها پیشنهاد شود، ممکن است تزریق کنند،‌ اما ۱۷ درصد هم گفتند که به هیچ عنوان واکسن نخواهند زد. بیشتر واکسن‌نزده‌‌ها گفتند که اطلاعات خود را درباره اثربخشی و ایمنی واکسن، از خویشاوندان‌شان به دست می‌آورند.

این در حالی است که دولت فدرال آمریکا و بسیاری از مسئولان ایالت‌ها، مشوق‌های گوناگونی برای تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند و تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای هم در این زمینه انجام می‌شود. اما ظاهرا حرف‌های بی‌پایه و غیرعلمی که مثل توفان شبکه‌های اجتماعی را درمی‌نوردد، بسیار بیشتر از نظرات کارشناسی و تحقیقات علمی بر روی مخالفان واکسن تاثیر دارد.

در پهنه آمریکا، ایالت‌های سنتی و کشاورزی کمترین میزان تزریق واکسن را دارند. در آیداهو نیمی از جمعیت واکسن نزده‌اند، و در لوئیزیانا و وایومینگ، نسبت واکسینه شده‌ها فقط اندکی بیش از نیم و معادل ۵۵ درصد جمعیت است. برعکس، در ایالت‌هایی با سطح تحصیلات عمومی بالاتر، میزان واکسیناسیون بین هفتاد تا هشتاد درصد بزرگسالان است.

نتیجه این روند در سراسر جهان کمابیش یکسان بوده‌است: میزان مرگ و میر در میان افراد واکسن‌نزده بسیار بیشتر است و شتاب بیشتری هم می‌گیرد. احتمال زیادی دارد که با رسیدن فصل سرما و مجاورت بیشتر افراد با یکدیگر، این روند شدیدتر و بدتر هم بشود.