کلبه اسرارآمیز کشف شده در ماه، سنگی شبیه خرگوش است

این شیء احتمالا بیشتر شبیه به بقایای به جا مانده از برخوردی در نواحی آن اطراف است

یک ماه‌نورد برای اولین بار به کاوش در طرف پنهان ماه می‌پردازد - NASA / AFP

در ماه دسامبر گذشته، ماه‌نورد چینی تصویری ازیک شیء را ثبت کرد که به شکل مکعبی تار و نامشخص در افق دیده می‌شد. پس از آن که سازمان ملی فضایی چین (CNSA) این خبر را منتشر کرد، موضوع در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت پخش شد.

پژوهشگران برنامه ترویج علمی «اور اسپیس» سازمان ملی فضایی چین (CNSA) با توجه به این که این شیء به طور غیرمعمولی متقارن به نظر می‌رسید و قسمت بالای آن صاف و مسطح بود، به شوخی اعلام کردند که این شیء ممکن است کلبه بیگانگان فضایی باشد.

دانشمندان پس از بررسی این تصویر اعلام کردند که بر این باورند که این شیء احتمالا بیشتر شبیه به بقایای به جا مانده از برخوردی در نواحی آن اطراف است.

با نزدیک شدن ماه‌نورد به این ساختار عجیب، تصاویر جدید نشان داد که این شیء در واقع یک سنگ بیرون زده کوچک است که در لبه یک دهانه قرار گرفته است.

تیم تحقیقاتی [ماه‌نورد] یوتو۲ این سنگ را بر اساس شکل آن «خرگوش یشمی»(۱) نام گذاشت. نام خود ماه نورد، یوتو، نیز در زبان چینی به معنای «خرگوش یشمی» است. 

این ماه‌نورد نخستین کاوشگر تاریخ است که در طرف پنهان ماه به کاوش می‌پردازد که همواره پشتش به زمین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کاوشگر در دسامبر سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و در ژانویه ۲۰۱۹ به سطح ماه رسید و در دهانه فون کارمان، بخشی از حوضه آیتکن در قطب جنوب ماه، فرود آمد.

اوه، این فوق‌العاده است. نزدیک است که اشکم در بیاید. «اور اسپیس» خبر جدیدی درباره «کلبه اسرارآمیز» منتشر کرده و این خیلی ناامید کننده و تاثیرگذار است. این فقط یک سنگ کوچک بر لبه دهانه‌ای است که آن‌ها اکنون آن را به دلیل شکل ظاهری‌اش «خرگوش یشمی» می نامند. منبع: اندرو جونز @AJ_FI

یوتو۲ انرژی خود را از خورشید می‌گیرد و به تناوب و منظم، تا زمانی که نور خورشید بازگردد، خاموش می‌شود. سازمان فضایی چین پیش از این گفته بود که این ماه‌نورد با [سرعت] حدود ۶۵۶ فوت بر ساعت (۲۰۰ متر بر ساعت) به سوی این شیء در حرکت است تا ساختار آن را بررسی کند.

این سازمان همچنین شرح جزئیات مسیر را روزانه منتشر می‌کند که نشان می‌دهد این ماه‌نورد و تیم تحقیقاتی با دقت از بین دهانه‌ها مسیریابی می‌کنند تا به موقعیت مکانی جدید برسند.

این ماه‌نورد از زمان فرود خود تا کنون چند کشف کرده است، از جمله کشف یک ماده «ژل مانند با درخشندگی عجیب» در مرکز یک دهانه واقع در نیمه پنهان ماه.

(۱) توضیح: این نام به یک افسانه فولکلور چینی اشاره دارد که بر اساس آن خرگوشی در ماه زندگی می‌کند که در حال آماده کردن اکسیر حیات است.

© The Independent

بیشتر از جهان