ناسا صداهای قمر گانیمد را منتشر کرد

ناسا بسامد صداها را به شکلی تغییر داده است که برای انسان قابل شنیدن باشد

محققان دقیق‌ترین نقشه میدان مغناطیسی مشتری تا به امروز را تهیه کرده‌اند - Nasa

ناسا صداهای ماموریت پرواز از نزدیک (فلای بای) هنگام گذراز گانیمد، قمر یخی مشتری، یکی از ۷۹ قمر شناخته این سیاره، را منتشر کرده است.

این کلیپ صوتی ۵۰ ثانیه‌ای با استفاده از داده‌های ثبت شده کاوشگر جونو، طی گذر این کاوشگر از کنار این قمر در ۷ ژوئن (۱۷ خرداد)، ساخته شده که با سرعت ۴۱ هزار و ۶۰۰ مایل بر ساعت (۶۷ هزار کیلومتر بر ساعت) از ارتفاع تنها ۶۴۵ مایلی (یک هزار و ۳۸ کیلومتری) سطح آن عبور کرده است. جونو به مدت پنج سال دور این سیاره در گردش بوده است. 

این فایل ضبط شده با استفاده از تجهیزات وِیوز (Waves) این کاوشگر انجام شد که امواج الکتریکی و مغناطیسی ایجاد شده در مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) این سیاره را ثبت می‌کند.

ناسا سپس بسامد صداها را به شکلی تغییر داد که برای انسان قابل شنیدن باشد. اسکات بولتون، پژوهشگر ارشد جونو، می‌گوید: «این فایل صوتی به‌قدری هیجان‌انگیز است که به شما این احساس را بدهد که گویی سوار بر [کاوشگر] جونو شده‌اید که برای نخستین بار در بیش از دو دهه، از کنار گانیمد عبور می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اگر با دقت گوش کنید، از میانه فایل صوتی، تغییر ناگهانی به فرکانس‌های بالاتر را خواهید شنید که از ورود [جونو] به یک ناحیه متفاوت در مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) گانیمد حکایت دارد.»

محققان در عین حال دقیق‌ترین نقشه میدان مغناطیسی مشتری تا به امروز را تهیه کرده‌اند که تغییرهای میدان مغناطیسی این غول گازی طی پنج روز را نشان داد و مشخص کرد که لکه آبی بزرگ این سیاره در حال جابه‌جایی به سمت شرق است و در ۳۵۰ سال آینده یک دور در این سیاره جابه‌جا خواهد شد.

گردباد هوایی اتمسفری در جنوب خط استوای سیاره که با نام لکه سرخ بزرگ شناخته می‌شود نیز حرکت می‌کند؛ انتظار می‌رود که در کمتر از تنها پنج سال، دور سیاره بچرخد. اکتبر گذشته مشخص شد که لکه سرخ بزرگ در واقع عمیق‌تر از آن است که دانشمندان پیش از این فکر می‌کردند. در حالی که [خود] طوفان ۵۰۰ کیلومتر عمق دارد، عمق فوران‌های جریان سریعی که آن را به راه می‌اندازند تا سه هزار کیلومتر به پایین امتداد یافته است.

© The Independent

بیشتر از علوم