نماینده مجلس: ۳۳۵ میلیون تومان برای خودرویی با ۱۴ نقص فنی دادم

از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون قیمت خودرو با رشد ۷ تا ۴۰ درصدی مواجه بوده است

یک نماینده مجلس گفت: «یک خودرو داخلی به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خریده‌ام، یک هفته سوار شده‌ام، دو هفته خراب و در تعمیرگاه بود تا این که با ۱۴ مورد نقص فنی به شرکت بازگشت داده شد.»

روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از کیفیت خودروهای تولیدی در ایران، به تسنیم گفت: «متاسفانه کیفیت خودروهای تولید داخل اصلا خوب نیست و در مورد قیمت هم فروشنده و هم خریدار ناراضی هستند و ضروری است که دولت در این زمینه اقدامات جدی داشته باشد. من نماینده مجلس بودم و توانستم فریاد بزنم، مردم چگونه می‌خواهند این موضوعات را فریاد بزنند؟»

او اضافه کرد: «به اعتقاد من برای تنظیم بازار خودرو باید واردات به صورت کنترل‌شده انجام شود تا دست سوداگران از این بازار قطع شود و خودروسازان حیاتشان را در معرض تهدید ببیند و کیفیت محصولات را بالاتر برده و قیمت‌ها را تعدیل کنند.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به مطالبات در بازار خودرو اظهار کرد: «بخشی از این مطالبات حبابی است چون قیمت کارخانه با بازار چند میلیون و گاهی چند صد میلیون تفاوت دارد، مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید خودرو هستند، اگر خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای با واردات محدود، دربیاید قطعا شاهد ثبت‌نام میلیون‌ها نفر نخواهیم بود.»

کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی سال‌هاست که مورد اعتراض خریدارانی است که چاره‌ای جز انتخاب بین محصولات چند شرکت محدود و انحصاری تولیدکننده خودرو در ایران ندارند. با این که هر از گاهی یکی از مسئولان نسبت به این شرایط انتقاد می‌کند اما تغییری در سیاست‌گذاری‌ها اتفاق نمی‌افتد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز بیست و پنجم آذر دادستان کل کشور با انتقاد از خودروسازان و خودروهای بی‌کیفیت گفته بود: «به دلیل نیاز مردم به خودرو و کمبودهایی که وجود دارد؛ خودروسازان هر وسیله‌ای در اختیار مردم می‌گذارند مردم مجبور به پذیرش هستند.»

جعفر منتظری تاکید کرده بود که «خودروسازان آن تعهدی که لازم است برای کیفیت کالا داشته باشند را ندارند برای همین ما در صنعت خودرو اشکال زیادی داریم. امیدواریم در دولت جدید این مشکلات مطرح شود.»

اما در حالی که ابراهیم رییسی در نخستین روزهای کاری‌اش به عنوان رییس دولت سیزدهم وعده داده بود قیمت خودرو را کنترل می‌کند، کیفیت خودرو نزولی و شیب نرخ خودروهای داخلی همچنان صعودی است و حتی خودرویی مانند پراید با افزایش بیش از سی درصدی قیمت، از دسترس قشر متوسط خارج شده است. 

به گزارش خبرآنلاین، بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که در بازه ۱۵۸ روز گذشته یعنی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم رشد ۷ تا حدود ۴۰ درصدی قیمت خودرو اتفاق افتاده است. آن‌طور که در میان قیمت‌ها دیده می‌شود، در حالی امروز هجدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ پراید با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان به فروش می‌رود که دوازدهم مردادماه امسال ۱۴۲ تومان قیمت داشت. همچنین پژو۲۰۰۸ امروز در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۵۵۸ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۷۵ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۴۲۳ میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که ۱۲ مردادماه پژو۲۰۰۸ با قیمت ۹۱۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۳۲ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان، پژو۴۰۵ بنزینی ۲۲۰ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۳۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت.

در چهار سال منتهی به آذرماه ۱۴۰۰، خودروسازان ایرانی در مجموع ۹ بار قیمت‌های خود را با مجوز دولت افزایش داده‌اند و سودجویی و رانت باعث شده گروه‌های مختلفی در داخل حکومت، مخالف آزادسازی واردات خودرو باشند.