گراهام: آمریکا باید حمله به ایران را در دستور کار بگذارد

حمله به پالایشگاه‌های سعودی نشانه دیگری از آشوب‌آفرینی ایران در خاورمیانه

Mandel NGAN / AFP - لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا

یکی از متحدان مهم دونالد ترامپ، از دولت آمریکا خواسته‌است که در پاسخ به حملات پهپادی به صنعت نفت عربستان سعودی، حمله به ایران را بررسی کند.

لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، که از «شاهین»های برجسته در سیاست خارجی است، پیشنهاد کرد که حمله به پالایشگاه‌های ایرن «کمر رژیم را خواهد شکست».

او شنبه شب در توییتی نوشت: «ایران از رفتار نابخردانه دست برنخواهد داشت تا زمانی که پیامدهای آن برایش ملموس‌تر شود».

آقای گراهام افزود: «حمایت ایران از شورشیان حوثی که به پالایشگاه‌های نفت سعودی حمله کردند نشانه دیگری است از آشوب‌آفرینی ایران در خاورمیانه. رژیم ایران علاقه‌ای به صلح ندارد، این رژیم در پی سلاح‌های هسته‌ای و سلطه منطقه‌ای است. اکنون وقت آن است که ایالات متحده حمله به پالایشگاه‌های نفتی ایران را در دستور کار بگذارد، اگر ایرانی‌ها به تحریکات خود یا غنی‌سازی هسته‌ای ادامه بدهند».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ایران را در حمله به بزرگ‌ترین تاسیسات پالایش نفت جهان در بقیق و یک میدان نفتی در خورالعیس مقصر خواند، حملاتی که تولید نفت خام عربستان سعودی را حدود 50 درصد کاهش  داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پمپئو به اصرار گفت که «هیچ نشانه ای از این که این حملات از یمن شکل گرفته در دست نیست»، گرچه شورشیان حوثی یمن مسئولیت حملات را به عهده گرفتند.

او در توییتر نوشت: «علیرغم تمامی درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران این‌بار حمله بی‌سابقه‌ای را علیه منابع تامین انرژی صورت داده است... ایران مسئول این تهاجم است». 

وزیرخارجه آمریکا در ادامه این توییت نوشته: «ما از همه ملل می‌خواهیم که یک صدا رفتار ایران را محکوم کنند. همزمان آمریکا به کمک متحدانش تلاش خواهد کرد که عرضه انرژی در جهان صدمه نبیند و ایران را به پاسخگویی در برابر پرخاشگری‌هایش وا دارد».

هیاهوی فزاینده برای رویارویی با ایران تنها پنج روز پس از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ صورت گرفت. بولتون مدافع صریح تغییر رژیم در ایران بود. حتی گفته شده بود که آقای ترامپ علاقه‌مند به مذاکره درباره توافق جدیدی با ایران است.

ایران اظهارات آقای پمپئو را «حداکثر دروغ‌پردازی» خواند و تاکید کرد که او «همیشه آماده جنگی تمام عیار بوده است».

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، روز یکشنبه گفت: «همه باید بدانند که همه پایگاه‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا در فاصله حداکثر 2000 کیلومتر ایران و در برد موشک‌های ما هستند».

عربستان سعودی ادعا می‌کند که ایران گروه شورشی حوثی یمن را مسلح می‌کند و رقیب منطقه‌ای خود را در حمله‌های پیشین متهم کرده‌است. عربستان در سال 2015 در جنگ داخلی یمن علیه حوثی‌ها دخالت کرد و این جنگ اکنون یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی دنیا شناخته می‌شود.

اما منتقدان تصمیم دولت ترامپ در مقصر دانستن ایران، اقدام این دولت را «ساده‌سازی غیرمسئولانه» توصیف کردند، و برخی گفتند که شاید اخراج اخیر جان بولتون ریسک درگیری نظامی با ایران را افزایش داده باشد.

کریس مرفی، سناتور دموکرات و عضو کمیته گفت: «ما به همین شکل درگیر جنگ‌های احمقانه‌ می‌شویم. ایران از حوثی‌ها حمایت کرده و رفتار بدی داشته، ولی قضیه به این سادگی نیست که بگوییم حوثی‌ها یعنی  ایران».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent