«خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی حامی نظام هستند»

خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی بارها با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» خواستار محاکمه عاملان اصلی این فاجعه شده‌اند

طی یک سال اخیر افکار عمومی نسبت به تبلیغات گسترده به نفع قاسم سلیمانی واکنش‌های منفی از خود بروز داده است- عکس از فارس

کاظم صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه، خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی حامی نظام دانست و بدون اشاره به شعارهایی که خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در اعتراضات اخیر خود علیه رهبر و نظام جمهوری اسلامی سر داده‌اند، گفت: «خانواده‌های نجیب و اصیل آنها دشمن را مایوس کردند، هرچند داغ دیگری علاوه بر داغ شهید سلیمانی را دیده بودند.»

صدیقی که ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را نیز برعهده دارد، ضمن مقایسه فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی با کشته‌شدن قاسم سلیمانی، افزود: «قاتل سردار سلیمانی و همدستانش فکر می‌کردند با شهادت او، مقاومت شکست می‌خورد؛ در حالی که بعد از شهادت، آب خوش از گلوی آمریکایی‌ها پایین نخواهد رفت.»

حکومت ایران طی دو سال اخیر تلاش کرده تا با کم‌رنگ کردن نقش سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی در سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از خود سلب مسئولیت کند.

در طرف مقابل، تبلیغات گسترده در مورد قاسم سلیمانی به صدر اقدامات تبلیغاتی جمهوری اسلامی رفته است. به طوری که علاوه بر تشکیل ستادهای ویژه، مجسمه‌ها و سخنان او در مناطق مختلف کشور به نمایش در می‌آید.

این در حالی است که طی یک سال اخیر افکار عمومی نسبت به این قبیل تبلیغات واکنش‌های منفی از خود بروز داده است. در آخرین مورد، مجسمه قاسم سلیمانی که روز ۱۵ دی‌ماه، با حضور مسئولان و امام جمعه شهرکرد در میدان قمر بنی‌هاشم شهرکرد رونمایی شده بود، همان شب توسط عده‌ای ناشناس به آتش کشیده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی هنگام خروج از فرودگاه بغداد کشته شد.

چند روز بعد، هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی پس از این رویداد، تا سه روز، سرنگونی هواپیما مسافربری در اثر برخورد موشک را تکذیب می‌کرد و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.

پیش‌تر، جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، روز یکشنبه ۷ آذر، با حضور در مقابل دادسرای نظامی تهران، دادگاهی که برای رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی برگزار شد را «نمایشی و غیرقانونی» خواندند و با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» خواستار محاکمه عاملان اصلی سرنگونی هواپیمای مسافربری شدند.

در این تجمع شعارهایی از قبیل «ننگ بر جنایتکاران»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر سپاه پاسداران»، «حقیقت عدالت» و «مرگ بر سلامی» و «مرگ بر باقری» سر داده شد.

پیش از این نیز، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «قوه قضاییه جمهوری اسلامی که تحت فرمان رهبر این حکومت فعالیت می‌کند، مقصرین و عاملین اصلی را از جمله شورای عالی امنیت ملی به جرم باز گذاشتن آسمان و استفاده از افراد بی‌گناه به‌عنوان سپر انسانی، سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه آن به جرم شلیک دست‌کم دو موشک به‌سوی هواپیمای مسافربری، مقامات دولتی به جرم همدستی در پنهان کردن جنایت و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که فرماندة کل قوای نظامی است، از دم تبرئه کرده و تقصیر فقط به گردن چند افسر دون‌پایه افتاده است.»