بازگشت کمیته‌های انقلاب؛ طرح بسیج برای ساخت ۱۱ هزار محله اسلامی

خامنه‌ای به سپاه و بسیج دستور داده بود مثل کمیته‌های انقلاب اسلامی در همه جا مستقر شوند

این طرح تاکنون در بیش از ۸۰۰ محله اجرا شده است‌ـ AFP

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، از تلاش برای ایجاد ۱۱ هزار محله‎ اسلامی در ایران تا پایان سال آینده خبر داد و گفت که این طرح برای «تحقق دولت اسلامی» اجرا می‌شود. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه به‌طور متوسط ۵۰ هزار محله در کشور وجود دارد، گفت: «با اجرای طرح محله اسلامی در حدود ۱۱ هزار محله می‌توان یک‌پنجم محلات کشور را در مسیر فراهم کردن بستر حضور هر چه بیشتر مردم و تحقق دولت اسلامی قرار داد.» 

به گفته او این طرح تاکنون در بیش از ۸۰۰ محله اجرا شده است و بسیج مستضعفین آمادگی دارد از مساجدی که به این طرح می‌پیوندند، پشتیبانی کند. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سلیمانی هدف از اجرای این طرح را «حاکم شدن ارزش‌های اسلامی» بیان کرد و گفت: «مهم آن است که جامعه از مرحله دولت اسلامی عبور کرده و تحقق جامعه مهدوی روی بدهد.»

پیش‌تر، حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، نیز گفته بود که «طرح جامع محله اسلامی» در مناطق پایتخت اجرا می‌شود. او مدعی شده بود که «بسترسازی برای رسیدن به جامعه اسلامی از جمله موارد مورد انتظار شهروندان تهران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده سپاه محمد رسول‌الله در باره جزئیات اقدام‌های اجرایی طرح محله اسلامی توضیحی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد این طرح بر اساس مطالبه رهبر جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا است. 

علی خامنه‌ای پس از اعتراض‌های آبان سال ۹۸ در یک سخنرانی از سپاه و بسیج خواست که برای «مقابله با تهدیدها» در همه محله‌ها «حضور گسترده و سازمان‌یافته» داشته باشند. او در سخنرانی آذرماه ۹۸ به‌صراحت از نیروهای بسیج و سپاه خواست با «الگوبرداری از تجربه‌ی کمیته‌ها در سال ۶۰» در همه محله‌ها حضور داشته باشند. 

به دنبال این دستور علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و بسیج برای کنترل محله‌های شهرها برنامه‌ریزی کردند. اجرای این طرح در تهران با همکاری شهرداری آغاز شده است هرچند مدیران شهری ادعا کرده‌اند که استقرار نیروهای سپاه و بسیج در محله‌ها برای «کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی» انجام می‌شود. 

امین ‌توکلی‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری در همین زمینه گفته بود که استقرار قرارگاه‌های سپاه در سطح شهر در راستای رسیدگی به «روح و جان» شهر انجام می‌شود و این نهادها قرار است در محله‌ها نقش «کفالت اجتماعی» را بر عهده بگیرند.