کره‌ شمالی از آزمایش موفق دومین «موشک مافوق صوت» خود خبر داد

وزارت خارجه آمریکا آزمایش‌های مداوم موشکی کره شمالی را که تهدیدی برای ثبات منطقه و جامعه بین‌المللی دانست و محکوم کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی از تایید کنترل پرواز و توانایی این موشک مافوق صوت در آزمایش اخیر خبر داد- STR / KCNA VIA KNS / AFP

خبرگزاری رسمی کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، از پرتاب یک «موشک مافوق صوت» در روز چهارشنبه و اصابت موفقیت‌آمیز آن به هدف خبر داد.

کره‌ شمالی هم‌زمان با توقف مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای آن کشور، به‌دنبال قابلیت‌های نظامی جدید است و پرتاب روز چهارشنبه، دومین آزمایش موشکی از این نوع بود.

این آزمایش را که نخستین پرتاب موشکی کره شمالی پس از آزمایش‌های متعدد ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال گذشته محسوب می‌شود، نیروهای نظامی ژاپن و کره جنوبی، روز چهارشنبه با عنوان «شلیک پرتابه‌‌ای مشکوک به آب‌های شرقی کره‌شمالی» گزارش کرده و احتمال داده بودند یک موشک بالیستیک آزمایش شده باشد.    

کره شمالی نخستین‌بار در ماه سپتامبر یک «موشک مافوق صوت» (هایپرسونیک) را آزمایش کرد و به رقابت قدرت‌های بزرگ نظامی بزرگ برای توسعه این نوع سامانه‌های پیشرفته تسلیحاتی پیوست. 

موشک‌های مافوق صوت نسبت‌به موشک‌های بالیستیک معمولا در ارتفاع پایین‌تری به‌سمت اهداف خود حرکت می‌کنند و می‌توانند بیش از پنج برابر سرعت صوت، یعنی حدود شش‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند. البته کلاهک‌های جنگی موشک‌های بالیستیک سنتی نیز گاهی می‌توانند به این سرعت یا فراتر از آن برسند و به گفته تحلیلگران، باوجود اطلاق عنوان «مافوق صوت»، ویژگی اصلی این نوع تسلیحات، سرعت بالایشان نیست، بلکه قابلیت مانورشان است که رهگیری و واکنش به آن‌ها  را دشوار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کلاهک جنگی این موشک مافوق صوت، پس از جدا شدن از بدنه آن و ۱۲۰ کیلومتر ادامه مسیر و مانور جانبی، «به‌طور دقیق» به هدف خود در فاصله ۷۰۰ کیلومتری اصابت کرد.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، آزمایش روز چهارشنبه توانایی ترکیب «پرواز چندمرحله‌ای بدون نیروی موتور با مانور جانبی قدرتمند» را در این موشک نشان داد و همچنین مؤلفه‌هایی مانند کنترل پرواز و توانایی آن برای عملیات در زمستان را تایید کرد.

رسانه دولتی کره‌شمالی «موفقیت‌های پی‌درپی پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های مافوق صوت» را دارای «اهمیت راهبردی» دانست و اعلام کرد که این تسلیحات «کار نوسازی نیروهای مسلح راهبردی دولت را تسریع می‌کنند».

این آزمایش موشکی کره شمالی پس از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، هفته گذشته، در نشست پایان سال حزب حاکم، بر ضرورت تقویت بیشتر توان نظامی تاکید کرد.

دولت‌های کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن از این آزمایش موشکی به‌شدت انتقاد کردند. 

براساس بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده، به‌دنبال این آزمایش موشکی کره شمالی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه‌شب، در تماسی تلفنی با همتای ژاپنی خود، یوشیماسا هایاشی، ضمن محکوم‌کردن این پرتاب موشکی جدید، با او درباره همکاری برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل و صلح پایدار در شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کرده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «ما هرگونه قابلیت جدید را جدی می‌گیریم و همان‌طور که گفته‌ایم، آزمایش‌های مداوم موشک‌های بالیستیک (کره شمالی) را که تهدیدکننده ثبات منطقه و جامعه بین‌المللی است، محکوم می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی از سال ۲۰۱۷ به این‌سو بمب هسته‌ای یا موشک بالیستیک قاره‌پیمای دوربرد آزمایش نکرده است، اما در سال های اخیر، انواع مختلفی از موشک‌ها و کلاهک‌های جنگی با قابلیت مانورپذیری بالاتر را توسعه داده و آزمایش کرده است که به گفته تحلیلگران احتمالا می‌توانند بر سامانه‌های دفاع موشکی مورد استفاده کره جنوبی و ایالات متحده غلبه کنند. 

بیشتر از جهان