بیش از ۲۰ هزار کماندو افغان به حال خود رها شده‌اند

«کماندوهای افغان مستحق توجه فوری‌اند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند با خیال راحت زندگی کنند»

شمار زیادی از افرادی که از افغانستان خارج شده‌اند واجد شرایط پناهندگی نیستند اما افرادی که در خط مقدم ‌نبرد با طالبان بودند موفق به خروج نشدند‌ـ SHAH MARAI / AFP

بیش از ۲۰ هزار کماندو افغان که در بیست سال گذشته، دوشادوش نیروهای خارجی و به‌ویژه آمریکایی‌ها، علیه طالبان و گروه‌های تروریستی جنگیدند، اکنون به حال خودشان رها شده‌اند و با خطر شکار از سوی طالبان مواجه‌اند.

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، بیش از ۱۲۰ هزار افغان در چهار ماه گذشته با کمک ایالات متحده آمریکا از افغانستان خارج شدند، اما شمار زیادی از این افراد واجد شرایط پناهندگی نیستند؛ در حالی که مهم‌ترین بخش نیروهای امنیتی که در خط مقدم نبرد با طالبان حضور داشتند، هنوز در افغانستان مانده‌اند.

قانون‌گذاران در آمریکا می‌گویند کماندوهای افغان که بخش بزرگی از جنگ در برابر تروریسم را در بیست سال گذشته بر عهده داشتند و تا آخرین روز فروپاشی دولت پیشین افغانستان متحمل سخت‌ترین تلفات شدند، اکنون رها شده‌‌اند و طالبان در حال شکار آنان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک والتز، عضو کنگره آمریکا، به فاکس نیوز گفت طالبان در تلاش‌اند تا کماندوهای افغان را شکار کنند. او افزود: « دولت می‌خواهد آنان را به فراموشی بسپارد. این یکی از بی‌رحمانه‌ترین اقدام‌هایی است که تاکنون با آن روبه‌رو شده‌ام.»

اسکات مان، کهنه‌‌سرباز جنگ افغانستان، که پس از سلطه طالبان بر کابل، سازمان «گروه ضربتی آناناس» را با هدف تلاش برای نجات افراد گیر کرده در افغانستان تاسیس کرد، تاکنون هزار افغان آسیب‌‌پذیر را از کابل و سایر شهرها خارج کرده است.

اسکات مان به فاکس نیوز گفت: «حدود ۶ هزار کماندو افغان و خانواده‌هایشان، به لطف تلاش‌های کهنه‌سربازان آمریکایی و با دریافت کمک از سازمان‌های خصوصی، زنده نگه‌ داشته می‌‎شوند.»

او در ادامه افزود: «در خانه‌های امنی که گروه ضربتی آناناس از آن‌ها حمایت می‌کند، تاکنون ۲۰ نوزاد از خانواده‌های کماندوهای افغان متولد شده است و تلاش برای نجات شمار دیگر از کماندوهای افغان جریان دارد.»

این کهنه‌سرباز جنگ افغانستان با ابراز نگرانی از بی‌توجهی آمریکا و رها شدن کماندوهای افغان به حال خود، گفت: «وقتی یک نیروی شریک ایجاد می‌کنید، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید و سپس آن‌ها را رها می‌کنید، خطر امنیت ملی ایجاد کرده‌اید.»

اسکات مان خاطرنشان کرد که ممکن است در آینده، ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با داعش به افغانستان برگردد و در این صورت، به متحدان افغان نیاز خواهد داشت. به باور او، اگر کماندوهای افغان نجات داده نشوند، ماموریت بعدی آمریکا در افغانستان با چالش بیشتری مواجه خواهد شد.

فاکس نیوز گزارش داد که در ماه گذشته، قانون‌گذاران کنگره ایالات متحده از جمله مایک والتز نامه‌ای به وزیر دفاع و دیپلمات‌های ارشد آمریکا  فرستادند و از آنان خواستند که برای کماندوهای افغان ویزای ویژه بشردوستانه (SIV) صادر شود، اما تاکنون چنین اقدامی نشده است.

در این نامه، که یازده تن از اعضای کنگره آمریکا آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «کماندوهای افغان مستحق توجه فوری‌اند، زیرا نمی‌توانند با خیال راحت به خانه‌هایشان برگردند و زندگی کنند.»

قانون‌گذاران آمریکا در حالی خواستار نجات کماندوهای افغان شدند که در بیش از چهار ماه گذشته، طالبان صدها نیروی امنیتی دولت پیشین افغانستان به‌ویژه نیروهای کماندو و اعضای گردان‌های ویژه پلیس را بازداشت، شکنجه و اعدام کرده‌اند.