شکاف عمیق در جاده هراز؛ حادثه در کمین است

وزارت راه و شهرسازی: مسئولان در حال بررسی سطح خطرند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد

در پی انتشار اخباری درباره پدید آمدن یک ترک بزرگ در منطقه پلور جاده کوهستانی هراز، رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، گفت: «در حال حاضر به این موضوع به‌عنوان هشدار نگاه می‌کنیم اما تصمیم‌گیری برای هرگونه اقدامی به سطح خطر بستگی دارد.»

بر اساس اعلام این مقام دولتی، قرار است «سطح مخاطره» و «حجم و بزرگی» آن در جلسه با دستگاه‌های مختلف بررسی شود و بعد درباره بسته شدن یا نشدن این محور تصمیم‌گیری شود؛ این درحالی است ‌که شکاف عمیق ایجاد شده زنگ خطر بروز فاجعه‌ در این منطقه را به صدا درآورده است.

در روزهای گذشته، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در محدوده روستای آب‌اسک در منطقه پلور جاده هراز، شکافی عمیق ایجاد شده است و خطر ریزش کوه و تخریب جاده و تونل این منطقه را تهدید می‌کند. راوی در این ویدیو توضیح داده است که توده جابه‌جا شده حدود ۲۰۰ متر طول دارد و فاصله‌ آن از جاده حدود ۱۰۰ متر است. 

نفیسی در روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، به ایسنا گفت: «در روزها و هفته‌های گذشته، جلسات متعددی بین دستگاه‌های مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه‌ای در این زمینه داشتیم تا ببینیم چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر.»

بنا بر اعلام این مقام وزارت راه و شهرسازی، در جلسه‌هایی که با این موضوع برگزار شده، مسئولانی از استانداری، ستاد بحران، سازمان زمین‌شناسی، سازمان راهداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور داشته‌اند و قرار است ضمن بازدید از منطقه، از وضعیت این محدوده از جاده هراز «گزارش دقیقی» ارائه دهند.

نفیسی ارزیابی مخاطره و برآورد حجم و بزرگی آن را مرحله نخست کار برشمرد و گفت: «بر آن مبنا، اقدام‌های موردنیاز اولویت‌بندی خواهد شد.» به گفته او، درصورتی‌که متولیان به این نتیجه برسند که مشکل جدی است، موضوع به ستاد مدیریت بحران کشور محول می‌شود تا در آن جلسه، تصمیم‌ لازم گرفته شود.

این مقام دولتی از اظهارنظر درباره جدی و فوری بودن خطر این شکاف عمیق خودداری کرد و افزود: «در حال حاضر به این موضوع به‌عنوان هشدار نگاه می‌کنیم اما تصمیم‌گیری برای هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که متولیان و دستگاه‌های مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز چه نتایجی اعلام می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که شکاف عمیق منطقه پلور در جاده کوهستانی هراز زنگ خطر جدی بروز یک فاجعه انسانی در این محدوده را به صدا درآورده است، مقام‌های دولتی، واکنش فوری برای جلوگیری از بروز حادثه را در دستور کار ندارند. گزارش میدانی رسانه‌ها نیز حاکی از آن است که فقط حسگرهایی در محل تعبیه شده‌‌اند تا پس از کاهش یا قطع بارش‌های روزهای اخیر، ترک‌های ایجاد شده بررسی شوند و در صورتی‌ که ترک‌ها عمیق‌تر شده باشند، جاده هراز مسدود شود. در حال حاضر باند برگشت محور هراز در حال ساخت است و یکی از گزینه‌ها برای جایگزینی آن همین محور است؛ به شرطی که نوع ساخت آن به چهار باند تغییر کند. 

بهره‌‎برداری از جاده هراز که نام دیگر آن «جاده ۷۷» است، در سال ۱۳۴۲ شروع شد. این جاده که از رودخانه هراز عبور می‌کند، یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی میان استان‌های تهران و مازندران است و با طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر، از زیباترین جاده‌های ایران به شمار می‌آید. در این جاده که از بومهن و رودهن آغاز می‌شود و تا آمل ادامه دارد، مسافران برای رسیدن به مقصد باید از ۱۵ تونل عبور کنند که طولانی‌ترین آن‌ها تونل وانا به طول یک هزار و ۴۵۰ متر است.

در این مسیر جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی منحصربه‌فردی وجود دارد که قله دماوند، امام‌زاده هاشم، آبشار شاهان‌دشت، آبشار قلعه دختر، آبشار امیری، آبگرم لاریجان و سد لار از آن جمله‌اند. مهم‌ترین جاذبه مذهبی جاده هراز نیز امامزاده هاشم است که در مرتفع‌ترین نقطه این جاده و در گردنه‌ای به همین نام واقع شده است.

بر اساس اعلام استانداری مازندران، فقط در ایام نوروز نزدیک به چهار میلیون نفر از طریق این جاده به استان مازندران وارد می‌شوند.