اوج‌گیری تظاهرات در قزاقستان: اعتراض به افزایش بهای سوخت

رئیس جمهوری قزاقستان به معترضان هشدار داد به ساختمانهای دولتی و نظامی حمله نکنند

برای سومین روز پیاپی، قزاقستان شاهد تظاهرات در اعتراض به افزایش بهای سوخت بود.

به گزارش رویترز، تظاهرات در این کشور نفت‌خیز که از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی بود، بسیار نادر است.

تظاهرات روز یکشنبه در شهر شانائوزن در منطقه نفت‌خیز مانگیستائو در غرب کشور و در اعتراض به لغو محدودیت بهای گاز مایع طبیعی آغاز شد.

از آن زمان، دامنه اعتراض به شهرهای دیگر ازجمله بندر آکتائو در کرانه دریای خزر نیز کشیده شده است،. بنا به گزارش‌ها، هزاران نفر در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، در پیامی ویدیویی به معترضان هشدار داد که فراخوان حمله به ساختمان‌های دولتی و نظامی غیرقانونی است. او گفت: «دولت سقوط نخواهد کرد، ما اعتماد و گفتگوی متقابل می‌خواهیم، نه درگیری.»

به گزارش شبکه خبری الجزیره، در شهر ژانائوزن که مرکز فعالیت‌های نفتی است و در سال ۲۰۱۱ شاهد کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراض به اخراج کارگران صنعت نفت بود، تظاهرکنندگان خواستار نصف شدن بهای گاز مایع طبیعی از ۱۲۰ تنگه (۲۷ سنت) بر لیتر، یعنی بهای سال پیش میلادی، بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهای سوخت را پیش‌ازاین دولت تعیین می‌کرد، اما دولت قزاقستان می‌گوید پایین نگه‌داشتن مصنوعی قیمت‌ها به دلیل هزینه تولید، عملی نیست.

شامگاه دوشنبه ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ماموران پلیس را در حال محاصره تظاهرکنندگان در آکتائو نشان می‌داد.

همچنین گزارش‌هایی منتشرشده است مبنی بر این‌که دولت در برخی مناطق اینترنت را قطع کرده‌ است، برخی وب‌سایت‌ها را مسدود کرده و شماری روزنامه‌نگار را بازداشت کرده است.

بیشتر از جهان