اوپک پلاس با افزایش تولید نفت از ماه فوریه موافقت کرد

اوپک پلاس کاهش بی‌سابقه تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز را که در سال ۲۰۲۰ وضع کرده بود، به‌تدریج لغو خواهد کرد

بهای نفت خام برنت در سال گذشته میلادی ۵۰ درصد افزایش یافت-JOE KLAMAR / AFP

گروه کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس روز سه‌شنبه توافق کردند که افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده برای ماه فوریه را به اجرا بگذارند، زیرا انتظارشان این است که تاثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا بر تقاضای جهانی انرژی کوتاه‌مدت باشد.

به گزارش رویترز، این گروه که شامل اعضای اوپک به‌اضافه روسیه و چند کشور دیگر صادرکننده نفت است، از ماه اوت سال گذشته، افزایش ۴۰۰هزار بشکه‌ای در روز را در هر ماه هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا از اوپک پلاس خواست نفت بیشتری تولید کند تا به بهبود اقتصادی پس از دوره همه‌گیری کرونا و کاهش بهای نفت که نزدیک به ۸۰ دلار بر بشکه رسیده است، کمک کند.

بر اساس این گزارش، اوپک پلاس کاهش بی‌سابقه تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز را که در سال ۲۰۲۰ وضع کرده بود، به‌تدریج لغو خواهد کرد.

بهای نفت خام برنت در سال گذشته میلادی ۵۰ درصد افزایش یافت و در چهار روزی که از سال نو می‌گذرد هم ۲ درصد بالا رفته است و روز سه‌شنبه به بهای ۸۰ دلار بر بشکه معامله شد.

افزایش ماهانه ۴۰۰هزار بشکه در روز به تولید اوپک پلاس از ماه فوریه، حدود سه‌میلیون بشکه در روز از کاهش اعمال‌شده را باقی می‌گذارد که قرار است تا ماه سپتامبر آینده به میزان قبل برگردد.

در گزارشی فنی که به رویت رویترز رسیده است، اوپک پلاس تاثیر سویه اومیکرون بر تقاضای نفت را کم‌اهمیت شمرد و گفت که این تاثیر «خفیف و کوتاه‌مدت» خواهد بود.

گزارش کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفت: «چشم‌انداز اقتصادی هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در کشورهای درحال‌توسعه، حاکی از ثبات است.»

به گزارش رویترز، گرچه اوپک پلاس هر ماه تولید خود را افزایش داده است، میزان عملی تولید به‌دلیل محدودیت برخی از اعضا ازنظر ظرفیت تولید، به سطح پیش‌بینی‌شده نرسیده است.

بیشتر از اقتصاد