بانک مرکزی جاماییکا پول دیجیتال خود را عرضه می‌کند

در یک برنامه آزمایشی، مشتریان از طریق ۳۷ حساب دیجیتالی، تراکنش‌های فردبه‌فرد و پرداخت‌های نقدی را انجام دادند

بانک جاماییکا (بی‌اوجی) مجموعه خدمات نمونه اولیه از جمله استخراج سی‌بی‌دی‌سی و عرضه آن به مشتریان را آزمایش کرد‌ـ loopnews

بانک مرکزی جاماییکا روز جمعه اعلام کرد که پس از اجرای آزمایشی «موفق»، رمزارز خود را در سه ماهه نخست سال جاری عرضه خواهد کرد. 

آزمایش روی نمونه اولیه رمزارز بانک مرکزی (سی‌بی‌دی‌سی) در ماه مه ۲۰۲۱ شروع شد و روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ پایان یافت.

بانک جاماییکا (بی‌اوجی) مجموعه خدمات این نمونه اولیه از جمله استخراج سی‌بی‌دی‌سی و ارائه آن به عرضه‌کنندگان کیف‌پول دیجیتال و توزیع آن به مشتریان خرد را آزمایش کرد.

بی‌او‌جی در این برنامه، برای آزمایش این خدمات با فروشنده رمزارز «ای کارنسی مینت» (eCurrency Mint) و بانک تجارت ملی کشور (ان‌سی‌بی) همکاری کرد.

پروژه نمونه سی‌بی‌دی‌سی بانک جاماییکا یک موفقیت
 

بانک مرکزی ۲۳۰ میلیون دلار جاماییکا (۱.۵ میلیون دلار یا ۱.۱ میلیون پوند) رمزارز استخراج کرده که در اختیار صندوق‌های پس‌انداز و خدمات پرداختی نهادهایی  قرار خواهد گرفت که در مراسم راه‌اندازی این رمزارز در ۹ اوت مجوز آن را دریافت کردند.

بانک مرکزی سی‌بی‌دی‌سی‌هایی به ارزش یک میلیون دلار جاماییکا را برای بخش بانکی خود صادر کرد تا یک روز بعد میان کارمندان توزیع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو ماه بعد در اکتبر، بانک مرکزی پنج میلیون دلار جاماییکا دیگر (۳۲ هزار و ۱۰۰ دلار آمریکایی یا ۲۳ هزار و۸۴۰ پوند) سی‌بی‌دی‌سی در اختیار ان‌سی‌بی گذاشت که نخستین عرضه سی‌بی‌دی‌سی به یک صندوق پس‌انداز بود.

بانک مرکزی در بیانیه‌ای، خاطرنشان کرد که ان‌سی‌بی، نخستین عرضه‌کننده کیف پول دیجیتال این برنامه آزمایشی، موفق شده است ۵۷ مشتری از جمله چهار خرده بازرگان و ۵۳ مصرف‌کننده را به خود جلب کند. 

در طول این برنامه آزمایشی، این مشتریان از طریق ۳۷ حساب دیجیتالی، تراکنش‌های فردبه‌فرد و پرداخت‌های نقدی را انجام دادند و در رویدادهای تحت حمایت‌ ان‌سی‌بی با خرده بازرگانانی مثل جواهرفروشی‌های محلی، طراحان کفش و بوتیک‌های مد معامله کردند.

دولت جاماییکا خاطرنشان کرد که ان‌سی‌بی همچنان به خدمات جاری خود به مشتریان کنونی و جدید ادامه خواهد داد و قرار است سی‌بی‌دی‌سی در نیمه نخست سال جاری در سطح کشور عرضه شود.

بی‌او‌جی اعلام کرد: «دو عرضه‌کننده کیف دیجیتالی که در حال حاضر در حال اجرای برنامه‌های آموزشی شبیه‌سازی‌اند، خواهند توانست برای مشتریانشان از بانک مرکزی سی‌بی‌دی‌سی سفارش بدهند. آزمایش تراکنش‌ها میان مشتریان کیف‌های دیجیتالی مختلف انجام خواهد شد.»

سی‌بی‌دی‌سی‌ها رمزارزهای مثل ایی-کرنا ( e-krona) سوئد و یوان دیجیتالی چین‌اند که قانونا از طرف بانک اصلی یک کشور منتشر می‌شوند.

بنا به گزارش ردیاب اندیشکده «آتلانتیک کانسل» (Antlantic Council)، در حال حاضر حدود ۹۰ کشور جهان مشغول بررسی رمزارزهای خود و ۱۴ کشور از جمله چین و کره جنوبی در مرحله آزمایشی‌اند. 

کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که با وجود موقعیت مشابه رمزارزها به عنوان دارایی‌های دیجیتال، سی‌بی‌دی‌سی‌ها نسبت به رمزارزهایی مثل بیت‌کوین که اساس آن جدایی از مرکزیت تراکنش‌های مالی است، بیشتر زیرنظر بانک مرکزی‌ها قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد