پیش‌بینی بهای بیت کوین در سال ۲۰۲۲؛ گمانه‌زنی‌ کارشناسان

«بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ از مرز ۱۰۰ هزار دلار خواهد گذشت»  

بازار رمزارز در سال آینده با فراز بیشتر و نشیب کمتر همراه خواهد بود - scmp

رمز ارز بیت‌کوین در اوقاتی که یکی از پر التهاب‌ترین دروه در تاریخچه این پول دیجیتالی توصیف شده، جایی میان بالاترین و پائین‌ترین ارزش برابری خود در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

عامل این نوسانات، سرکوبی و پذیرش آن در سطوح ملی، تقبیح آن از جانب سرمایه‌داران شناخته‌شده مثل پیتر شیف و تایید آن از طرف افرادی مثل ایلان ماسک بوده است.

بسترهایی مثل «پی پل» بازار رمزارز را به‌روی صدها میلیون خرده سرمایه‌گذار باز کرد و این درحالی است که راه‌اندازی نخستین «صندوق قابل معامله بیت‌کوین» [ای تی اف] در بازار بورس نیویورک خیل تازه‌ای از سوداگران حرفه‌ای را به‌خود جلب کرده است.  

بنابراین سال ۲۰۲۲ [برای معاملات رمزارز] آبستن چه خواهد بود؟ آیا «ای‌تی‌اف» نقدی [بازار نقدی برخلاف بازار آتی، بازار همگانی نقدی است که در آن کالا برای تحویل فوری معامله می‌شود] بیت‌کوین که مدت‌ها انتظارش می‌رفت‌، با ورود سرمایه‌گذاران سنتی بیشتر و قبول رمز‌ارز از طرف شرکت‌ها، شاهد افزایش بسیار سریع بهای بیت‌کوین خواهد بود؟ یا این که بار دیگر بازار‌ مثل سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷‌ ریزش خواهد کرد و رمزارز را به اصطلاح سرمایه‌گذاران وارد زمستان کریپتو خواهد کرد؟ 

ما یک هیئت از کارشناسان را گردهم آورده‌ایم تا نظرها و پیش‌بینی‌های خود را در مورد [آینده رمز ارز] در سال ۲۰۲۲ ابراز کنند: مارکوس سوتیریو، تحلیلگر در سازمان مشاوره‌ای پول‌های دیجیتالی «گلوبال بلاک» در بریتانیا، استیو ارلیچ، مدیر‌عامل بستر رمزارز «ویجر دیجیتال» و الکسی کیرینکو، مدیر‌عامل موسسه سرمایه‌گذاری «اکسانته».‌

آیا زمستان کریپتوی دیگری در راه است؟

مارکوس سوتیریو: «به‌نظر من، ما زمستان کریپتوی دیگری نظیر آنچه پس از سال ۲۰۱۷ رخ داد، نخواهیم داشت. دلیل آن تفاوت بسیار مهم میان بازار معاملات کنونی و بازار آن زمان و این واقعیت است که اکنون در این فضا نهادهای بسیاری دخالت و حضور دارند. دستیابی به کالا از طریق امثال «پی پل» و «اسکوئِر» که تولیدات دیجیتالی را به مشتریانشان عرضه می‌کنند، به گونه‌ای چشمگیر آسانتر شده است و نیز نهادهای بسیاری برای سودآوری [در بازار رمزارز] سرمایه‌گذاری می‌کنند. این به معنی آن است که ساختار بازار کاملا متفاوت است. نسبت سرمایه‌گذاران نقدی که با مشاهده روندهای ریزشی، بیشتر آماج وحشت‌زدگی و فروش سرمایه‌گذاری‌هایشان قرار دارند، کمتر است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیو ارلیچ: «فکر می‌کنم بازار در سال آینده شاهد فراز و نشیب‌هایی، با فراز بیشتر و نشیب کمتر خواهد بود. بهترین گمانم این است که چرخه واقعی افت بازار چندان نزدیک نیست و احتمالا تا سال ۲۰۲۳ رخ نخواهد داد. پذیرش [پول دیجیتالی] در این مرحله خیلی دور به‌نظر می‌رسد که ممکن است نوسان بازار در جهت افت را دفع و محدود کند.»

الکسی کیرینکو: «احتمال دارد در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ پول‌های دیجیتالی در ارتباط  با نگرانی درباره زمینه کلی اقتصاد کلان [شاخه‌ای از سیاست‌های اقتصادی که عملکرد، ساختار و تصمیمات آن در سطح کلان ملی و جهانی است]، بی اطمینانی‌های ناشی از کووید، تورم پولی بالا و بانک‌های مرکزی که مطمئن نیستند باید با تورم پولی به‌شدت مبارزه یا در مورد آن صبر پیشه کنند، با مشکلاتی رو به رو باشند...اما از آنجایی که در هفته اخیر بهای رمزارز نسبتا ارزان شده است و مصرف کننده و سازمان‌ها همچنان اشتهای خود را برای رمزارزها حفظ کرده‌اند، شرخرها [افرادی که می‌خواهند از افت بازار استفاده کنند] آماده‌اند از قیمت‌های ارزان استفاده کنند. هرچند نمی‌توان گفت دقیقا در چه موقعی ورق برخواهد گشت، اما ما فکر می‌کنیم این تغییر روند در حدود سه‌ماهه دوم سال رخ خواهد داد.»

بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ چه سیری خواهد پیمود؟

ام اس: «در عوض تمرکز روی بهای بیت‌کوین در یک‌سال، بیشتر به بهای آن در پنج تا ۱۰ سال آینده علاقه‌مندم که می‌بینم ارزش برابری آن در آن چهارچوب زمانی به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است، اما تعجب نخواهم کرد ببینم بهای هر بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۲ یکصد هزار دلار شده است.» 

اس ای: «سال آینده برای بیت‌کوین سالی بسیار مهم خواهد بود. چه بخواهید چه نخواهید، بیت‌کوین قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رمزارز است که در مجموع عملکرد قیمت‌ها در بازار پول‌های دیجیتالی توجه زیادی را به‌خود جلب کرده است. بنابراین با پیش‌بینی بهای بیت‌کوین آغاز می‌کنم: بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ از مرز ۱۰۰ هزار دلار خواهد گذشت.»  

بهترین «آلت کوین» [ارزهای دیجیتال جز بیت‌کوین] در سال ۲۰۲۲ چیست؟

ام اس: «فکرمی‌کنم بهترین پروتکل لایه یک آلت‌کوین کوزموس (اتم) خواهد بود که به‌گونه‌ای قابل‌توجه مورد‌استفاده سرمایه‌های عمده مثل «بایننس چین»، «اوککس»، «کریپتو. کام»، «ترا‌(لونا)»، بایننس چین (بی ان بی)»، «کریپتو.کام (سی آر او)»، «اوککس چین (اوکی ای اکس)»، «تورچین (آر یو ان ای) قرار گرفته است. کازموس دارای بیش از ۱۷۵ میلیارد دارایی دیجیتال مدیریت شده است. فکر می‌کنم سیستم کازموس همچنان در سال ۲۰۲۲ شکوفا خواهد بود که به ارزش برابری توکن اتم هم کمک خواهد کرد.

اس ای: «سکویی که چشم من به آن است «آوالانش» است. فکرمی‌کنم بازارها تازه متوجه بُعد حضور، سرعت و کارایی آن شده‌اند و با آوالانش شکوفا می‌شوند. در حالی که دیگر سکوها سخت تلاش می‌کنند سطح خود را بالاببرند، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان به دور سکوهایی گرد خواهند آمد که توان عملیاتی داشته باشد.»

ای کی: «هرچند انتظار داریم محبوبیت «دفی» افزایش یابد، متاورس ستاره جدید [آلت کوین] است. این رمزارز قابلیت آن را دارد که نحوه رویارویی اینترنتی مردم را به‌کلی تغییر دهد. [این رمز ارز] قابلیت چشمگیری برای تبلیغ تولیدات شرکت‌ها در یک فضای مجازی جدید دارد. امکانات آن بی پایان است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد