رئیس دفتر سیاسی حماس: ایران ۷۰ میلیون دلار به ما کمک کرد

اسماعیل هنیه گفت جمهوری اسلامی ایران به توسعه استراتژی این گروه فلسطینی علیه اسرائیل کمک کرده است

اسماعیل هنیه در آغوش علی خامنه‌ای، تهران ۱۲ فوریه ۲۰۱۲-KHAMENEI IR / AFP

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر شاخه سیاسی حماس از کمک ۷۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران به این گروه شبه‌نظامی برای توسعه استراتژی‌ خود علیه اسرائیل خبر داد.

هنیه به الجزیره گفت که ایران حامی اصلی طرح جامع دفاعی غزه بوده است. طرحی شامل ساخت راکت و حفر تونل در نوار غزه که به گفته هنیه به تغییر آرایش نظامی این منطقه منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که حماس به طور شفاف از کمک‌های مالی جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. هنیه خرداد ماه امسال هم گفته بود: «به اندازه کافی از ایران به ما پول می‌رسد.»

پیش از این نیز مقامات حماس از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس به دلیل اینکه چمدان‌های آنها را در سفر به تهران با پول نقد پر کرد، تشکر کرده بود. محمود الزهار از اعضای ارشد حماس گفته بود که سلیمانی ۲۲ میلیون دلار پول نقد به هیاتی از مقامات این گروه فلسطینی داد. او همچنین گفته بود، قرار بود این منابع مالی بیشتر باشد اما همه دلارها در چمدان‌هایی که ۴۰ کیلوگرم ظرفیت داشتند، جا نمی‌شد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم در اردیبهشت‌ماه امسال گزارش داد که ایران حجم کمک‌ها به حماس را افزایش داده است. براساس این گزارش ایران ماهیانه ۳۰ میلیون دلار به حماس کمک می‌کند و از این گروه اطلاعاتی درباره توانمندی‌های نظامی اسرائیل دریافت می‌کند.

مقامات حزب‌الله لبنان نیز بارها تاکید کرده‌اند که منابع مالی و تجهیزات و کالاهای مورد نیاز آنها را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.

این در حالی است که بحران اقتصادی در ایران به اوج خود رسیده و مردم در اعتراض‌های خود شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سرمی‌دهند.

بیشتر از جهان