واکسیناسیون جهانی: کجای کار خراب است؟

توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان مشکل‌آفرین شده است

مقابله با نابرابری واکسن تنها راه مبارزه با تهدید جهانی کووید-۱۹ است-REUTERS/Lucy Nicholson/File Photo

واکسیناسیون گسترده عمومی در کشورهای توسعه‌یافته روند سرایت ویروس کرونا را در این کشورها کند کرده است. دولت‌های این کشورها مقدار زیادی از انواع واکسن کرونا را خریده یا پیش‌خرید کرده‌اند تا برای همه شهروندانشان کافی باشد. در بسیاری از موارد، تعداد این واکسن‌ها به‌مراتب از میزان مورد نیاز این کشورها بیشتر است.

در مقابل، کشورهای فقیرتر اغلب قادر نبوده‌اند واکسن‌های مورد نیازشان را بخرند یا پیش‌خرید کنند. در نتیجه، جهان اکنون با مشکل توزیع مجدد واکسن روبه‌روست که اقدامی پرهزینه و در اغلب موارد غیرعملی است. به گفته کارشناسان، تنها راه‌حل این است که شرکت‌های تولید واکسن، فرمول و طرز تولید واکسن را در اختیار کشورهای نیازمند بگذارند تا کشورهای بیشتری در جهان بتوانند مستقلا برای شهروندانشان واکسن تولید کنند.

کشورهایی که بیش از حد نیازشان واکسن خریده‌اند می‌گویند اضافه‌های خود را به کشورهای فقیر خواهند فرستاد، اما تا کنون فقط ۱۲ درصد از این محموله‌ها به کشورهای در حال توسعه رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی در صورتی که فرمول ساخت و فناوری لازم در اختیارشان قرار داده شود، می‌توانند مستقلا واکسن‌های مورد نیاز خود را بسازند، اما به گفته کارشناسان، تولید واکسن برای غول‌های تولید داروی غرب- از جمله فایزر، مدرنا، و جانسون اند جانسون- چنان پرسود است که آن‌ها حاضر نیستند مرغی را که برایشان تخم طلا می گذارد با دیگری شریک شوند.

سازمان تجارت جهانی در حال حاضر در صدد تغییر قانون مالکیت معنوی بین‌المللی است که می‌تواند فرمول و نحوه تولید واکسن را تا اندازه‌ای از چنگ شرکت‌های تولید دارو درآورد. در این صورت، کشورهای دیگر امکان خواهند داشت این واکسن‌ها را خود تولید کنند.

با وجود این، هرچند ممکن است مواد و عناصر به کار رفته در واکسن در اختیار همگان قرار گیرد، اما تولید آن مستلزم آگاهی از درصد هر یک از این مواد و نحوه ترکیب کردن آن‌ها در واکسن است، که بدون آن تولید حتی یک واکسن هم ممکن نخواهد بود. این فرمول‌های شیمیایی همچنان جزو اسرار شرکت‌های کنونی تولید واکسن باقی خواهد ماند.

پیش از این، کشورهای آفریقایی در شکایتی که علیه شرکت‌های تولید داروی غربی در دادگاه بین‌المللی در مورد داروهای درمان و کنترل ایدز طرح کرده‌اند، پیروز شده‌اند. این پیروزی بارقه امیدی برای کشورهای فقیرتر برای دسترسی به فرمول و نحوه تولید واکسن کووید است، که شاید با شکایتی مجدد بتوانند به آن دست یابند.

این تنها امید آن‌ها برای شکست دادن و ریشه‌کن کردن کووید است.