فلاحت پیشه: روسیه از ایران «مفت‌سواری» می‌گیرد

«روسیه دوست راهبردی ایران نیست، و به عنوان کشوری که با ایران دشمن نیست رفتار می‌کند، اما دوست ایران هم نیست»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ایران- خانه ملت

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی می‌گوید روسیه «مفت‌سوار دستاوردهای ایران در برجام» است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، که به جناح موسوم به اصول‌گرا تعلق دارد و در دوره سابق مجلس شورای اسلامی مدتی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی بود، روز یکشنبه گفت: «روسیه بار‌ها نشان داده که به‌ راحتی پشت ایران را خالی می‌کند... اعتقادم بر این است که روس‌ها هرچند که در برخی از مواقع سعی می‌کنند خودشان را حامی برجام نشان دهند، اما واقعیت این است که برجام را به عنوان یک حوزه منافع برای خودشان تعریف کردند، و اگر لازم باشد یک زمانی به سود آمریکا از ایران امتیاز می‌گیرند و بالعکس، زیرا منافعشان در برجام است و منافعشان در طولانی‌تر شدن روند برجام و عدم توافق احتمالی است، زیرا دستشان خالی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری بهار با انتشار گفته‌های فلاحت‌پیشه نوشت: «مذاکرات وین برای احیای برجام در حالی پیش می‌رود که این روزها روسیه نقش پررنگ را در این زمین بازی می‌کند. اخیرا تصویری منتشر شده که نماینده روسیه با نماینده آمریکا پشت یک میز نشسته و بر سر برجام مذاکره می‌کنند. انتشار این تصویر واکنش زیادی از سوی مردم به همراه داشت و این سوال پیش آمد که چرا به‌جای نماینده ایران، نماینده روسیه بر سر منافع و مشکلات ایران پشت یک میز با آمریکا می‌نشیند.»

فلاحت‌پیشه گفت که در مذاکرات برجام، روسیه ابتدا نقش واسطه و میانجی را بازی می‌کرد، اما به‌تدریج برای خود «حوزه و منافع برجامی» تعریف کرده است. او افزود: «روسیه دوست راهبردی ایران نیست، و به عنوان کشوری که با ایران دشمن نیست رفتار می‌کند، اما دوست ایران هم نیست. در مقتضیات مختلف دیدیم که روس‌ها ۶ رای را علیه ایران دادند و هم در شورای حکام و هم آژانس، زیرا منافعشان اقتضا می‌کرد و می‌کند.»