رایزنی آمریکا و تروئیکای اروپا درباره ایران و تهدید روسیه علیه اوکراین

دور هشتم مذاکرات احیای برجام به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در روز پنجشنبه متوقف شد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا- OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که با همتایان آمریکایی، فرانسوی و آلمانی خود درباره برخی چالش‌های عمده بین‌المللی، از جمله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تهدید روسیه علیه اوکراین، گفت‌وگو کرده است.

لیز تراس روز پنجشنبه در توییتر، نوشت که طرفین درباره چگونگی بازداشتن روسیه از حمله احتمالی به اوکراین و ابراز همبستگی با لیتوانی در برابر فشار چین هم مذاکره کرده‌اند.

او از محتوای این گفت‌وگوها که پیش‌تر گزارش شده بود روز چهارشنبه انجام شده است، جزئیات بیشتری ارائه نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی تحرکات نظامی اخیر مسکو در امتداد مرزهای مشترک روسیه با اوکراین، نگرانی کشورهای غربی از تهاجم احتمالی روسیه به خاک اوکراین افزایش یافته است. مسکو این نگرانی‌ها را رد می‌کند.

اوکراین مایل است به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بپیوندد. تصمیمی که روسیه با آن مخالف است و اعلام کرده پیشروی ناتو تا نزدیکی مرزهای خود را نمی‌پذیرد و تضمین‌های امنیتی را خواستار شده است.

از اوایل سال جاری، بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا به همراه روسیه و چین، مذاکراتی را هم با جمهوری اسلامی ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین آغاز کرده‌اند که همچنان بدون نتیجه ادامه دارد. دور هشتم این مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در روز پنجشنبه متوقف شد و از دوشنبه آینده از سر گرفته می‌شود.

قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، در روز پنجشنبه دیداری مجازی داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود که موضوع‌های یاد شده محور اصلی گفت‌وگوهای آن‌ها را تشکیل دهند.