ولوو اکس‌اس‌۴۰: ۳۲۰ کیلومتر برد با تنها یک شارژ

شروع قیمت خودروهای برقی جدید حتی برای انواع دست دوم آن همچنان بسیار بالا است

«ریشارژ اکس‌سی‌۴۰» برای اتومبیلی که شاسی‌بلند به‌نظر می‌‌رسد، سخت‌جان است - Frederic J. BROWN / AFP

آسان می‌توان چیزها را بدیهی پنداشت، و اگر مثل من بر چنین تصوراتی بوده‌اید، نخستین باری که پشت رل یکی از اتوموبیل‌های تمام-برقی نسل کنونی بنشینید، سخت شگفت‌زده خواهید شد. با وجود سروصدا و تبلیغات و دیدن چند اتومبیل از این قبیل در جاده‌ها، جا دارد بگوییم که این نوع خودرو هنوز سلیقه یک اقلیت است و هنوز مانده است که ببینیم عده بسیار بیشتری از مردم، به‌ناگاه در راه بهبود محیط زیست تغییر سلیقه داده‌اند. 

اشکال قضیه این است که وقتی آدم زیاد با آن‌ها رانندگی کند، قدری نسبت به واقعیت امر بی‌تفاوت می‌شود. گاه می‌بینم که باید برای ارج‌‌گذاری اتومبیلی که در آن نشسته‌ام، یعنی اتومبیلی با امکانات و عملکردی واقعی (بر فرض خودروی مثل ولوو «اکس‌سی‌۴۰ ریشارژ») که تا پنج سال پیش بعید به‌نظر می‌رسید و تا ۱۰ یا ۲۰ سال پیش تصور ناپذیر بود، تلاش کنم. 

هرچند همواره هدف این بوده که «اکس‌سی‌۴۰» اتومبیل تمام برقی و در عین حال هیبرید با سوخت مضاعف بنزین و دیزل باشد، مدل «ری‌شارژ» با تاخیر وارد بازار شده است. این مدل هم‌اکنون منظره‌ای آشنا [در جاده‌ها] است و نرخ فروش بالایی دارد. بنابراین، این خودرو نوعی گرگ برقی در لباس نه‌چندان زیبای میش است. البته اتومبیلی بسیار متفاوت است. فقط باید به خودتان یادآوری کنید که این محصول، برای استفاده روزمره با اندازه‌ای عملی برای خانواده‌ها (البته در سوی گران‌تر بازار) است: خودروی دارای قدرت  ۴۰۰  اسب بخار، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۴.۷ ثانیه، با هزینه نگهداری بسیار اندک، که می‌تواند با تنها یک شارژ ۳۲۰ کیلومتر براند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خودرو دارای تمام لوازم مورد نیاز، ازجمله یک سیستم بسیار راحت، و ناوگان ماهواره‌ای (satnav) گوگل است. این اتومبیل به سنت سوئدی‌ها بسیار ایمن است و نه تنها مجهز به سیستم ترمز اضطراری است، بلکه اگر حس کند دستی روی رل قرار ندارد، ترمز می‌کند. اگر سیستم ایمنی آن متوجه نزدیک شدن چیزی به اتوموبیل شود، اجازه نمی‌دهد حتی از محل پارک خود خارج شوید. اگر بیش از حد به دیواری نزدیک شوید، به زور ترمز می‌کند. البته تنها ولوو نیست که چنین سیستم‌هایی را عرضه می‌کند، اما ملاحظات ایمنی در تمام سیستم‌های آن عمیقا اعمال شده است. کیفیت سپر آن به گونه‌ای بازسازی شده است که نبود وجود یک موتور سنگین سنتی را در نظر گیرد. 

مشخصات

ولوو اکس‌سی‌۴۰ (XC40) ری‌شارژ اِی دبلیو دی 

قیمت: ۵۳،۱۵۵ پوند (نوع آزمایش شده؛ از ۲۸،۶۶۰ پوند شروع می شود و شامل اتوموبیل‌های دست دوم هم هست)

ظرفیت موتور: تک موتور برقی، محور عقب، با ۳۶.۵ کیلووات باتری 

قدرت موتور(بی‌اچ‌پی): ۴۰۸ اسب بخار

حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت

شتاب ۰ – ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۷ ثانیه

مصرف  سوخت: برابر با حدود ۱۰۰ کیلومتر بر لیتر (۱۴۱ مایل بر گالن - MPG)

برد: ۳۲۰ کیلومتر

میزان تولید اکسید کربن: صفر

«ریشارژ اکس‌سی‌۴۰» برای اتومبیلی که شاسی‌بلند به‌نظر می‌‌رسد، سخت‌جان است و قدرت کشش فراوان عقب و جلو در سرعت پایين دارد.

این‌ها همه مجموعه‌ای جالب و دستاوردهایی قابل تحسین است. رانندگی با آن نرم و راحت است، هرچند نمی‌توان از این واقعیت گریخت که این خودرو دارای وزنی برابر ۲.۱ تُن و مرکز ثقلی در وسط است. تاکید عمده در تولید آن، بر آرامش و نرمش راندن آن در اثر تعبیه یک دیفرانسیل (پیشرانه) آرام، و سلیقه خوب در طرح داخل آن است.  تنها عیب آن، که بسیار هم جدی است، این است که ولوو بهای این مدل را ۵۳ هزار و ۱۵۵ پوند یا ۶۱۹ پوند در ماه برای «اجاره» یا «رهن» تعیین کرده است. این بها چندان از رقبای لوکس آن، از جمله مرسدس بنز (ای‌کیو‌سی)، ب او و (آی‌اکس‌۳) و جگوار (آی‌پِیس) کمتر نیست. در واقع، اگر واقعا می‌خواهید پولتان را روی یک ولووی کوچک برقی بریزید، حدود ۶۰ هزار پوند برای نوع جدید «اکس سی ۴۰ ریشارژ کوپه – سی ۴۰ - » هزینه خواهید کرد. اتوموبیل‌های برقی دیگری در بازار هستند که با همه این مختصات، قیمت‌شان نصف بهای این مدل ولوو است (برای نمونه: ام جی‌ زِد‌ اس) و برخی دیگر  (از جمله کیا ای پی ۶) از آن هم ارزان‌تر است.

مهم‌ترین نکته برای اغلب صاحبان خودرو این است که قیمت شروع خودروهای برقی جدید حتی برای انواع دست دوم آن همچنان بسیار بالا است، و این که به دلیل پیشرفت سریع فناوری تولید باتری، بُرد مدل‌های حتی دو سال پیش، به مراتب کمتر از مدل‌های جدید است.  به عبارت دیگر، اگر پولش را دارید، یا می‌توانید آن را (با استفاده از مزایای چشمگیر مالیاتی) برای شرکت‌تان خریداری کنید، می‌توانید از وسیله ایاب و ذهاب تقریبا مجانی و شخصی خود مستفید شوید. اما اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که حاضرند فقط چند هزار پوند صرف خرید اتومبیل کنند، هنوز نمی‌توانید انتظار داشته باشید وارد این بازار انقلابی شوید.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی