کیا ای‌وی۶؛ با «چهار و نیم دقیقه» شارژ ۶۰ مایل برانید

تنها ۱۸ دقیقه طول می‌کشد که شارژ ۱۰ درصدی این خودرو به ۸۰ درصد برسد

کیای جدید یکی از معدود مدل‌هایی است که بی‌آن که آتش بگیرد در ایستگاه‌های شارژ خودرو، با ولتاژ ۸۰۰ ولتی شارژ می‌شود - @Arnord Clark

چشمگیرترین نکته در باره خودرو نظرگیر کیا ای‌وی۶ تماما برقی جدید، در این نیست که چگونه می‌راند (گرچه رانندگی‌اش بسیار خوب است)؛ قابل‌توجه‌ترین ویژگی آن اتفاقی است که هنگام اتصال آن به  دستگاه شارژ برقی می‌افتد.

بیشتر خودروهای برقی در جاده بسیار پرشتاب می‌رانند، زیرا موتور الکتریکی قادر است بلافاصله انرژی را به نیرو تبدیل کند. با این حال، بیشتر این خودروها در شارژ شدن چندان سریع نیستند. کیا در این زمینه پیشرو این گروه از خودروها است. شارژ آن واقعا بسیار سریع است. در شرایط مناسب، فقط چهار دقیقه و نیم طول می‌کشد تا برق کافی را مثلا برای طی مسافت ۶۰ مایلی شارژ کنید. و تنها ۱۸ دقیقه طول می‌کشد که شارژ ۱۰ درصدی به ۸۰ درصد برسد.

اگر در هنگام گاز دادن مواظب پای راست خود باشید، این شارژ باید برای چند صد مایل کافی باشد. این بازی را کاملا دگرگون می‌کند، زیرا بسیار بیشتر از گذشته، وسایل نقلیه برقی با سوخت باتری را به آن راحتی که مردم در استفاده از وسایل نقلیه آشنای خود با سوخت بنزین و گازوئیل به آن عادت کرده‌اند، نزدیک می‌کند.

اما مشکلی در میان است، و به نظر می‌رسد در مسیر «سبز» شدن‌ و گذرمان به سوی محیط زیست سالم‌تر، همیشه مشکلی هست، و آن این است که وجود ایستگاه‌های شارژ فوق‌‌سریع در بریتانیا از این دست، نادر است.

در حال حاضر فقط ۱۶ ایستگاه شارژ از این دست وجود دارد و کیای جدید یکی از معدود مدل‌هایی است که می‌تواند بی‌آن که آتش بگیرد، در این ایستگاه‌ها با ولتاژ ۸۰۰ ولتی شارژ شود. خبر بهتر این است که فناوری کیا ای‌وی‌۶ آنقدر هوشمند است که موتور آن، شارژ را از یک شارژر معمولی ۴۰۰ ولتی به ۸۰۰ ولت تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، این خودرو می‌تواند نیروی خود را به سایر مصارف خارجی «صادر» کند، مثلاً یک ماشین برقی دیگر را شارژ کند، یا یک وسیله برقی خانگی را (کیا می‌گوید این باتری می‌تواند یک تلویزیون ۵۵ اینچی و یک واحد تهویه مطبوع را تا بیش از ۲۴ ساعت تغذیه کند). اما ایده این است که به هر حال، با توجه به بُرد موجود، برای مصارف روزمره نیازی به استفاده از شارژر تجاری ندارید. شارژ شبانه با شارژر خانگی حدود هفت ساعت طول می‌کشد. اما اگر چنان جنون گرفته باشید یا وامانده باشید که آن را با یک سه‌شاخه «سه پین» ​​به برق وصل کنید، تقریباً سه روز معطل خواهید بود. این وضعیت البته یک فرضیه کاملاً نظری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بُرد استاندارد خودرو جدید نیز باید قادر باشد اضطراب بُرد را کاهش دهد. در هوای خنک اخیرمان، من توانستم بدون تقلای زیاد از بسته باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی ای‌وی۶ کاملا شارژ شده حدود ۲۵۰ مایل بکشم. در شرایط آرمانی‌تر، این میزان ممکن است به ۳۰۰ مایل برسد (آب و هوای گرم به باتری‌ها کمک می‌کند تا قدرت خود را حفظ کنند. سبک رانندگی ملایم نیز در این که بُرد بیشتری برانید، تاثیرعمده دارد). کیا و برند خواهرش، هیوندای، بیش از هر تولیدکننده اصلی دیگری تلاش کرده‌اند تا خودرو برقی را به یک پیشنهاد مناسب برای خریداران اصلی خودرو بدل کنند. به نظر مایه شرمساری است که آن‌ها به اعتباری از آن دست که تسلا برای تلاش‌های گاه ناقص خود دریافت می‌کند، دست نمی‌یابند.

مشخصات

کیا ای‌وی۶

قیمت: شروع از ۴۰۴۹۵ پوند

ظرفیت موتور: تک موتور برقی، دیفرانسیل عقب با باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی

قدرت (اسب بخار): ۲۲۶

حداکثر سرعت: ۱۸۳ کیلومتر در ساعت

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه

مصرف سوخت: معادل معادل ۷۳ کیلومتر برای هر لیتر

بُرد: حددود ۵۰۰ کیلومتر

انتشار گاز دی‌اکسید کربن: صفر

شاید بهتر باشد به نحوه رانندگی آن اشاره کنم. شتاب تا حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت فوق‌العاده سریع است، همه مدل‌ها در جاده احساس امن و ایمن دارند، کنترل آن خوب و قابل پیش‌بینی است، و به لطف دقت در انتخاب تنظیمات نوسان‌گیرها، احساس راحتی در خودرو از سطح خوبی برخوردار است، و ضربه و حرکت ناگهانی در کار نیست. لااقل من راضی هستم. انتخابی در بین است میان مدلی با چهار چرخ متحرک و مدلی با فقط دو چرخ عقب متحرک. مدل چهار چرخ متحرک، روی هر محور یک موتور برقی دارد که قدرت خروجی آن را افزایش می‌دهد، اما نمی‌توانم بگویم که جز برای نسخه‌های سنگین‌تر مزیت عملی زیادی داشته باشد، مگر آن که واقعا به سیستم چهار چرخ محرک نیاز داشته باشید. همانند فورد مک‌ای، در زمان مقرر، نسخه فوق اسپرت جی‌تی نیز از این مدل کیا وارد بازار خواهد شد که بیش از هر چیزی اسباب‌بازی آدم‌بزرگ‌ها خواهد بود. مدل پایه ای‌وی۶ در تریم ایر (Air)، بدون صندلی‌های قابل تنظیم الکتریکی، بدون صفحه‌ نمایش مجازی «هد آپ» و بدون موتور الکتریکی برای در عقب، به‌نسبت ارزش اقتصادی بسیار خوبی در حدود ۴۰ هزار پوند دارد. این یادآوری دردناکی این موضوع است که خودروهای برقی هنوز چقدر با مقرون به صرفه بودن برای کسانی که سیاست‌مداران آن‌ها را «خانواده‌های سخت‌کوش» می‌خوانند، فاصله دارند.

از آنجا که «ای‌وی ۶» محصول«کیا» است، فراموش نکرده است که قرار است خودرو باشد تا وسیله پز دادن و نمایش مد و ثروت. کابین آن مدرنیته را در سبک ظاهر با عملکرد سنتی ترکیب می‌کند. دکمه‌های مناسب و نیز یک صفحه نمایش لمسی با اندازه متوسط ​​در آن هست که طبعا از اتصال‌پذیری کامل به اینترنت و سایر دستگاه‌ها برخوردار است و می‌توان آن را با قابلیت تشخیص صدا سفارش داد. شیشه عقب با شیبی تند به یک رکاب بلند، اما به طرزی ستودنی مسطح و فضای باز مفیدی بالای همه باتری‌های لیتیوم یونی می‌گشاید. صندلی‌ها شیک و راحت هستند و من جیر مصنوعی را به گزینه چرم‌مصنوعی «وِگان»  ترجیح دادم. این ظاهر آینده‌نگر انگشت‌به‌دهان‌آوری نیست، اما در ظاهر بینابینی «کراس‌اوور» نیمه‌-اس‌یووی خود، هوشمند و بسیار امروزی است، با نشانه‌ای پرتوان از تسلا/پورشه در جلو و برش «دُم کم» (تویوتا کمری) در عقب که سبک و سیاق بیشتری به آن اضافه می‌کند و احتمالاً بازده آیرودینامیکی بیشتری نیز دارد.

در مورد اشکالات، راستش نتوانستم اشکالات زیادی پیدا کنم. هنگام تلاش برای تنظیم رادیو، ممکن است تصادفا صندلی‌های گرم‌شونده را روشن کنید، هیچ وسیله شستشو/پاک‌کردن شیشه عقب وجود ندارد، و استفاده از دستگیره‌های در با طراحی زیاده ازحد، ناخوشایند است، زیرا در حدود ۶۰ درجه به سمت آدم باز می‌شوند. از این که بگذریم، کیا شما را بدون نگرانی درباره رسیدن به مقصدتان، به آینده برقی خواهد برد. کیا ای‌وی۶ در رنگ‌های قرمز، آبی، سیاه، سفید و خاکستری عرضه می‌شود. اما هیچ گزینه‌ای برای خودرو با رنگ سبز ندارد. بی‌خیال؛ هنوز هم به همان اندازه سبز است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی