ایرانی‌ها دو برابر میانگین جهانی نمک مصرف می‌کنند

فشار خون بالا در صدر عوامل مرگ‌ومیر در جهان است

وقتی میزان مصرف سدیم بسیار کم باشد، شواهد متناقضی در مورد سلامت قلب وجود دارد - عکس از اقتصاد آنلاین

پریسا ترابی، معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در رابطه با مصرف نمک در ایران گفت: «میزان مصرف نمک در ایران حدود دو برابر استانداردهای جهانی است؛ چرا که بر اساس استانداردهای جهانی، میزان مصرف مجاز نمک ٥ گرم است اما ٩٠ درصد افراد جامعه ١٠ گرم نمک استفاده می‌کنند.»

او ضمن اشاره به اینکه محصولات فرهنگ غذایی ایرانی‌ها به مصرف محصولات پرنمک مانند خیارشور، انواع ترشی‌ها، دوغ، فست‌فود، چیپس، پفک و غذاهای کنسروی گرایش دارد، گفت مصرف این قبیل غذاها موجب افزایش فشار خون شده است.

به گفته معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حدود ٧٠ درصد افراد ٧٠ ساله در ایران دارای پرفشاری خون هستند.

اکثر مردم توصیه‌ها به کاهش نمک مصرفی را شنیده‌اند. این توصیه‎‌ها به این دلیل است که مصرف زیاد سدیم همراه می‌شود با بالا رفتن فشارخون که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی، حملات قلبی و سکته مغزی است.

فشار خون بالا در صدر عوامل مرگ‌ومیر در جهان است و مرگ سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را سبب می‌شود. فشار خون بالا و افزایش خطر سکته مغزی، بیماری‌‌های قلبی و مرگ زودرس با مصرف زیاد سدیم و مصرف کم پتاسیم پیوند دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک قاشق چای‌خوری نمک حدود ۵ گرم وزن دارد و حاوی ۲ گرم سدیم است. توصیه فعلی بهداشتی برای محدود کردن مصرف سدیم به ۲٫۳ گرم در روز برای اکثر مردم در دراز مدت غیرقابل‌دستیابی است اما اکثر ما می‌توانیم میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهیم.

انسان برای حفظ فرایندهای ضروری بدن مانند حجم مایع و ثبات سلولی به سدیم نیاز دارد. سطح سدیم با وجود یک سیستم حساس از هورمون‌ها، فرایندهای شیمیایی و اعصاب تعادل می‌یابد تا اطمینان حاصل شود که سدیم بیشتر از حد نیاز، از طریق ادرار دفع می‌شود.

وقتی میزان مصرف سدیم بسیار کم باشد، شواهد متناقضی در مورد سلامت قلب وجود دارد. برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که هم مصرف بسیار کم و هم مصرف بسیار زیاد خطر پیامدهای ناخوشایند برای سلامت را افزایش می‌دهد.

درحالی‌که همچنان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، اما شواهد نشان می‌دهد که مصرف کمتر سدیم، در مقایسه با مصرف بیشتر، منجر به کاهش فشارخون می‌شود که اهمیت بسیاری دارد.