وزارت خارجه ایران: برنامه فضایی ما نقض هیچ قطع‌نامه‌ای نیست

در حالی که کشورهای غربی پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ را آزمایش غیرمستقیم موشک‌های بالستیک در نظر می‌گیرند، ایران می‌گوید برنامه فضایی‌اش قابل مذاکره نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که «هیچ قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره‌برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه‌ای بی‌مورد و از اساس خلاف واقع است.»

خطیب‌زاده شامگاه روز ۱۰ دی‌ماه و یک روز پس از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ این سخنان را در واکنش به اظهارات مقام‌های اروپایی و آمریکایی گفت.

ایران روز ۹ دی‌ماه ماهواره‌بر سیمرغ را به فضا پرتاب کرد. در ابتدا اعلام شد که این پرتاب موفقیت‌آمیز بوده است ولی بعدتر مشخص شد که سیمرغ به سرعت لازم برای قراردادن ماهواره در مدار نرسیده است.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در واکنش به پرتاب این موشک ماهواره‌بر اعلام کرد که این اقدام به مذاکرات جاری هسته‌ای، که پیشرفت‌هایی هم داشته است، آسیب می‌زند.

در بیانیه‌ این وزارتخانه آمده است که این اقدام جمهوری اسلامی ایران با احکام سازمان ملل متحد در تناقض است و اینکه هم‌زمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی صورت گرفته، «حتی تاسف‌بارتر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام دولت ایالات متحده نیز ساعاتی پس از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، با ابراز نگرانی در این باره گفت که این پرتاب به برنامه موشکی روحانیون حاکم بر ایران کمک می‌کند و نگرانی عمده در حوزه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی را سبب می‌شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تصریح کرد که ایالات متحده همچنان از توسعه پرتابگرهای فضایی جمهوری اسلامی ایران نگران است و آن را در زمینه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی نگران‌کننده ارزیابی می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد که پرتابگرهای فضایی فناوری‌هایی را در خود دارند که تقریبا همسان و قابل تبدیل به فناوری‌هایی‌اند که در موشک‌های بالیستیک، از جمله سامانه‌های با برد طولانی‌تر، استفاده می‌شوند.

یک دیپلمات آلمانی که کشورش یکی از طرف‌ در مذاکرات وین است، هم روز جمعه گفت که پرتاب راکت ماهواره‌بر می‌تواند در جهت آزمایش فناوری موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام شود.

رویترز از قول این دیپلمات آلمانی نوشت: «ما از ایران می‌خواهیم از پرتاب موشک‌های بالیستیک بیشتر، از جمله پرتابگرهای ماهواره، خودداری و از تعهداتش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.»