فرانسه پرتاب موشک ماهواره‌بر در ایران را به زیان مذاکرات هسته‌ای دانست

«این اقدام جمهوری اسلامی ایران با احکام سازمان ملل در تناقض است»

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در واکنش به پرتاب یک موشک ماهواره‌بر ایران برای ارسال سه محموله تحقیقاتی به فضا، اعلام کرد که این اقدام به مذاکرات جاری هسته‌ای، که پیشرفت‌هایی هم داشته است، آسیب می‌زند.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ این وزارتخانه آمده است که این اقدام جمهوری اسلامی ایران با احکام سازمان ملل متحد در تناقض است و اینکه هم‌زمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی صورت گرفته، «حتی تاسف‌بارتر» است.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه، نهم دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای از «پرتاب موفق» ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد؛ اما در این بیانیه به هدف نهایی این ماموریت، یعنی قرار گرفتن ماهواره در مدار زمین، اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام دولت ایالات متحده ساعاتی بعد از این اقدام، با ابراز نگرانی در این باره گفت که این پرتاب به برنامه موشکی روحانیون حاکم بر ایران کمک می‌کند و نگرانی عمده در حوزه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی را سبب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تصریح کرد که ایالات متحده همچنان از توسعه پرتابگرهای فضایی جمهوری اسلامی ایران نگران است و آن را در زمینه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی نگران‌کننده ارزیابی می‌کند. او در ادامه تاکید کرد که پرتابگرهای فضایی فناوری‌هایی را در خود دارند که تقریبا همسان و قابل تبدیل به فناوری‌هایی‌اند که در موشک‌های بالیستیک، از جمله سامانه‌های با برد طولانی‌تر، استفاده می‌شوند.

یک دیپلمات آلمانی که کشورش یکی از طرف‌ در مذاکرات وین است، هم روز جمعه گفت که پرتاب راکت ماهواره‌بر می‌تواند در جهت آزمایش فناوری موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام شود. رویترز از قول این دیپلمات آلمانی نوشت: «ما از ایران می‌خواهیم از پرتاب موشک‌های بالیستیک بیشتر، از جمله پرتابگرهای ماهواره، خودداری و از تعهداتش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.»

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از آوریل ۲۰۲۱ مذاکرات غیرمستقیمی را با هدف احیای برجام و با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در توافق در وین آغاز کرده‌اند که همچنان در جریان است.

دولت جو بایدن پیش‌تر اعلام کرد که با احیای این توافق می‌توان از آن به‌عنوان بستری برای گفت‌وگو در سایر موضوع‌های نگران‌کننده در ارتباط با فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، استفاده کرد.