بایدن یکشنبه با رئیس‌جمهوری اوکراین تلفنی صحبت خواهد کرد

روسای جمهوری آمریکا و روسیه پنجشنبه درباره تنش فزاینده در مرز اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا- WHITE HOUSE / AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد روز یکشنبه با همتای اوکراینی خود تلفنی صحبت کند.

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین در روز پنجشنبه که بر کاهش تنش‌‌ها در مرز روسیه با اوکراین متمرکز بود، یکشنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، صحبت خواهد کرد.

یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بایدن، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که اگر آمریکا و ناتو به درخواست‌های امنیتی کرملین پاسخ مثبت ندهند، روسیه برای «حذف هر تهدید غیرقابل‌قبولی» اقدام خواهد کرد.

روسیه خواستار آن است که ناتو از پذیرش عضویت اوکراین و لهستان خودداری کند. پوتین جمعه گذشته، در آخرین نشست خبری خود در سال جاری میلادی، گفت: «ما به‌روشنی به آن‌ها گفته‌ایم که هیچگونه پیشروی ناتو به سمت شرق را نمی‌پذیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین در این نشست خبری تصریح کرد: «آیا ما موشک‌هایمان را نزدیک مرز ایالات‌ متحده مستقر کردیم؟ نه! این آمریکا است که با موشک‌هایش به خانه ما آمده است. آن‌ها اکنون در آستانه در خانه ما ایستاده‌اند. آیا درخواست زیادی است اگر نخواهیم هیچ سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی نزدیک خانه‌ ما نصب شود؟»

مسکو زمانی این درخواست را مطرح کرده که غرب به دلیل تجمیع سربازان روسی نزدیک مرزهای اوکراین، از حمله نظامی روسیه به این کشور نگران است. آمریکا درباره «عواقب شدید» هرگونه حمله نظامی به روسیه هشدار داده و روسیه هم گسترش ناتو و استقرار سلاح‌های این سازمان در اوکراین را «خط قرمز» خود خوانده است.

جو بایدن به درخواست ولادیمیر پوتین، عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن، حدود ۵۰ دقیقه با او درباره مسائل بحرانی جهان، به‌خصوص وضعیت اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، موضوع اصلی گفت‌وگو سران آمریکا و روسیه تنش‌زدایی ناشی از تجمیع نیروهای روسیه در مرز اوکراین بود. به گفته مقام‌های آمریکا، پوتین به دلایلی نامشخص در این هفته، درخواست کرده است که این گفت‌وگو انجام شود.

آخرین گفت‌وگوی این دو رئیس‌جمهوری روز هفتم دسامبر انجام شد که در آن، دو طرف شروع دوباره مذاکرات دیپلماتیک را خواستار شدند. از آن روز به بعد، حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه پشت مرزهای این کشور با اوکراین باقی مانده‌اند؛ هرچند بایدن و سران کشورهای اروپایی بارها درباره عواقب وخیم تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن از خانه خود در شهر ویلمینگتون ایالت دِلِوِر با پوتین تماس گرفته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگو پیشرفت در تلاش برای تنش‌زدایی را سبب شود.

دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی روسیه در ماه ژانویه، بر سر فهرستی از تضمین‌های امنیتی که مسکو خواستار آن‌ها است، با ایالات متحده سر میز مذاکره خواهند نشست.

بیشتر از جهان