ابراز نگرانی آمریکا از پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران

«پرتاب‌ فضایی ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را، که اساس توافق هسته‌ای است، نقض می‌کند»

آمریکا در مورد اقدام ایران به پرتاب موشک ماهواره‌بر ابراز نگرانی کرد و گفت این به برنامه موشکی روحانیون حاکم کمک می‌کند و باعث نگرانی عمده در حوزه منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی می‌شود.

وزارت دفاع ایران پیش‌تر در بامداد پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از «پرتاب موفق» ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد، ولی در این بیانیه به هدف نهایی این ماموریت، یعنی قرار گرفتن ماهواره در مدار، اشاره‌ای نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده همچنان از توسعه پرتاب‌گرهای فضایی ایران نگران است و این یک نگرانی عمده در حوزه منع تکثیر محسوب می‌شود.

وی افزود، پرتاب‌گرهای فضایی فناوری‌هایی را در خود دارند که تقریبا همسان و قابل تبدیل به فناوری‌هایی هستند که در موشک‌های بالستیک، از جمله سامانه‌های با برد طولانی‌تر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنگو که هویت او در گزارش فاش نشده است همچنین گفت که پرتاب‌های فضایی ایران در عین حال قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را، که اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، نقض می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران می‌خواهد از کار بر روی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات جاری برای احیای برجام نیز اشاره کرد و گفت، ما در پی بازگشت مشترک به پایبندی کامل به توافق هستیم، اما برنامه کنونی هسته‌ای ایران مغایر با آن است.

ایران و ایالات متحده از آوریل امسال مذاکرات غیرمستقیمی را در وین با هدف احیای برجام و با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در توافق آغاز کرده‌اند، که همچنان در جریان است.

دولت جو بایدن گفته است با احیای این توافق می‌توان از آن به‌عنوان بستری برای گفت‌وگو در سایر موضوعات مورد نگرانی در ارتباط با فعالیت‌های ایران، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، استفاده کرد.