پنجره‌هایی که به روی فوتبال ایران بسته می‌شوند

باشگاه‌های لیگ برتر پی‌در‌پی از نقل‌وانتقال‌ها منع می‌شوند

پنجره بسته نقل‌وانتقال‌ها مربیان را در ساخت تیم جدید برای هر فصل دچار دردسر می‌کند‌ـ عکس از باشگاه استقلال

بسته شدن پنجره نقل‌وانتقال‌های باشگاه‌های لیگ برتر ایران به خبری روزمره در رسانه‌های ورزشی تبدیل شده است. هفته‌ای نیست که اخباری درباره منع نقل‌وانتقال با شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی شنیده نشود.

باشگاه پرسپولیس چند روز بعد از پرداخت دیرهنگام طلب سرمربی دو فصل پیش خود، گابریل کالدرون، با پرونده کریستین اوساگونا مواجه شد. مهاجم اهل نیجریه پرسپولیس که نتوانست برای این تیم موثر باشد، اما یک سال پس از جدایی، پرونده شکایت او به باشگاه پرسپولیس رسیده است. اما پرسپولیس در این مخمصه تنها نیست. باشگاه‌ تراکتور تبریز و ذوب‌آهن اصفهان نیز اجازه نقل‌وانتقال بازیکن ندارند. تراکتور با شکایت لی آروین و ذوب‌آهن با شکایت دارکو بیدوف محروم شده‌اند و هرکدام از این تیم‌ها پرونده‌های دیگری در نوبت صدور رای دارند.

استقلال نیز شاید خیلی زود به این جمع بپیوندد و با شکایت آندره‌آ استراماچونی پنجره نقل‌وانتقالش بسته شود. اگرچه استقلال به‌تازگی مطالبات شیخ دیاباته، مهاجم سابق خود، را پرداخت کرده است، اما به‌جز دیاباته و استراماچونی، هروویه میلیچ، بازیکن فصل گذشته، و لئاندرو پادوانی نیز از استقلال طلب دارند. پادوانی سال ۱۳۹۶ آخرین بازی‌اش را برای استقلال انجام داد و با مصدومیت در بازی استقلال‌-فولاد توانایی راه رفتن را از دست داد. اما باشگاه استقلال در اقدامی دور از تعهد حرفه‌ای، دستمزد بازیکنش را تا امروز پرداخت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فقط شکایت‌های بین‌المللی است که پنجره نقل‌وانتقال چند باشگاه‌ را بسته است و در آینده نیز گریبان‌گیر خواهد شد. اگر فدراسیون فوتبال ایران مثل کمیته انضباطی فیفا و دادگاه عالی ورزش، برخورد قانونی با باشگاه‌ها داشته باشد، بسیاری از باشگاه‌های دیگر با شکایت مربیان و بازیکنان ایرانی باید از نقل‌وانتقال محروم شوند.

اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با باشگاه‌ها مماشات می‌کند و پرونده شکایت بسیاری از بازیکنان و مربیان ایرانی در این کمیته خاک می‌خورد و حکم علیه باشگاه‌ها اجرا نمی‌شود. پیش‌تر مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفته بود که اگر برخورد قانونی با باشگاه‌ها داشته باشیم، باید همه باشگاه‌ها را محروم کنیم و لیگ تعطیل ‌شود.

بسیاری از بازیکنان و مربیان ایرانی سال‌ها از قراردادشان با یک باشگاه می‌گذرد، اما دستمزد معوقه خود را نمی‌توانند دریافت کنند. فدراسیون حامی حقوق بازیکنان و مربیان نیست و اتحادیه مربیان و بازیکنان درزمینه دفاع از حقوق آن‌ها فعالیتی ندارد. بازیکنان شناخته‌شده اغلب با فشار هواداران و رسانه‌ها به حقوق خود می‌رسند، اما بازیکنان کمتر شناخته‌شده با مشکلات بزرگی مقابل باشگاه‌هایی که به قرارداد خود پایبند نیستند، مواجه می‌شوند.

یکی از دلایل اصلی ای‌اف‌سی برای اجرای تصمیم حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، بدهی‌های این دو باشگاه است. استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته با مستندات جعلی، بدهی‌های خود را پنهان می‌کردند، اما پروژه راستی‌آزمایی کنفدراسیون فوتبال آسیا راه پنهان‌کاری را بسته است. شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی همواره باشگاه‌های ایرانی را مجبور به پرداخت می‌کند و تعویق در پرداخت نیز جریمه و خسارت بیشتری برای باشگاه دارد. کاهش همیشگی ارزش ریال نیز باعث می‌شود که باشگاه مبلغ بیشتری را به دلار یا یورو پرداخت کند؛ اما به‌رغم این خسارت‌ها بازهم مدیران باشگاه‌ها ابایی از پرداخت دیرهنگام و آسیب مالی برای باشگاه ندارند و مسئولیتی را در قبال سرمایه‌های ازدست‌رفته باشگاه‌های دولتی حس نمی‌کنند.

محرومیت‌ها و بسته شدن پنجره نقل‌وانتقال به‌جای آنکه باعث شود مدیران باشگاه‌ها با تغییر رفتار، تعهد مالی را به باشگاه برگردانند، همیشه دنبال راه‌های بهتر برای پنهان‌کاری‌اند یا از فدراسیون فوتبال می‌خواهند که در ارائه مستندات جعلی به ای‌اف‌سی همکاری کند. اما این روش در فصل گذشته باعث شد که ای‌اف‌سی فدراسیون را جریمه کند.

کارنامه مالی باشگاه‌های ایرانی باعث می‌شود بازیکنانی با کیفیت پایین‌تر رغبت کنند که در لیگ ایران قرارداد ببندند. آن‌ها پیشاپیش می‌دانند که قرار است دستمزد خود را با طرح شکایت در فیفا و دادگاه عالی ورزش دریافت کنند. ممنوعیت استخدام بازیکن و مربی خارجی در فصول گذشته و آیین‌نامه جدید استخدام مربی و بازیکن خارجی که طی آن فدراسیون فوتبال ضمانت‌نامه مالی از باشگاه‌ها می‌خواهد، همه برای اصلاح ساختار مالی باشگاه‌ها است، اما باشگاه‌ها قوانین را دور می‌زنند. مدیران باشگاه‌ها چون می‌دانند دوران کوتاهی فرصت مدیریت دارند، نگران بدهی‌هایی که برای آینده باقی می‌ماند، نیستند.

پنجره بسته نقل‌وانتقال‌ها مربیان را در ساخت تیم جدید برای هر فصل دچار دردسر می‌کند. آن‌ها نمی‌توانند بازیکنان موردنظر خود را استخدام کنند و این از کیفیت فنی لیگ می‌کاهد. اما کیفیت موضوع فراموش‌شده‌ای در فوتبال ایران است.

بیشتر از فوتبال