باقری: در مورد لغو تحریم‌ها پیشرفت‌های نسبتا خوبی حاصل شد

نماینده روسیه نیز از دیدار خود با نمایندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان خبر داد

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین عصر پنجشنبه و پس از آغاز تنفس سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، گفت که تمرکز اصلی گفت‌وگوهای چند روز گذشته بر موضوع لغو تحریم‌ها بوده است.

دور هشتم این مذاکرات از روز دوشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد و علی‌رغم گذشت سه روز، هنوز پیشرفت عمده‌ای در آن اعلام نشده است. مذاکرات پس از تنفسی سه‌روزه، از روز دوشنبه، ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی)، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی باقری به خبرنگاران ایرانی حاضر در محل مذاکرات گفت که در عرصه لغو تحریم‌ها، به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و در این چند روز آغازین دور هشتم، پیشرفت‌های به‌ نسبت خوبی حاصل شده است.

او توضیح بیشتری ارائه نداد اما اضافه کرد که گفت‌وگوها بین طرفین در چند عرصه ادامه داشته است؛ از جمله چند جلسه در موضوع راستی‌آزمایی بین طرف ایرانی با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و همچنین یک جلسه جداگانه‌ با سه کشور اروپایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده برای بازگشت دوجانبه به پیروی مشترک از برجام، از ماه آوریل ۲۰۲۱ با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در توافق -بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان- آغاز شد.

هم‌زمان در روز پنجشنبه، نماینده روسیه در مذاکرات در توییتی، از دیدار خود با نمایندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان، موسوم به تروئیکای اروپا، خبر داد و گفت که در این دیدار درباره دستاوردهای مذاکرات چند روز اخیر در دور هشتم تبادل نظر شده است.

میخائیل اولیانوف در توییتی دیگر نوشت که رایزنی و مشورت‌های غیررسمی همچنان در چارچوب مذاکرات وین ادامه دارد اما به دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی، مذاکرات موقتا متوقف و از روز دوشنبه، از سر گرفته خواهد شد.

نمایندگان آمریکا و کشورهای باقیمانده در برجام نیز در دیدار چهارشنبه شب خود در وین، آخرین وضعیت مذاکرات را بررسی کردند؛ دیداری که اولیانوف می‌گوید همه طرف‌ها به «روند مثبت و فضای عملی» در مذاکرات توجه داشته‌اند.

با این حال، پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر لغو تحریم‌ها روند مذکرات را کند و احتمال به بن‌بست رسیدن آن را تقویت کرده است. پیش‌تر، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرده بود که تهران و واشنگتن باید «تصمیم‌های سختی» بگیرند.