علی باقری: اول آمریکا تحریم‌ها را لغو کند

نگرانی بلینکن و وزرای خارجه سه کشور اروپایی از سرعت برنامه‌های هسته‌ای ایران

علی باقری می‌گوید ایران پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها تعهدات خود را اجرا می‌کند-ALEX HALADA / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌و‌گو کرد. همزمان علی باقری، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: «اگر توافقی انجام شود، نخست آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد.» 

گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بنا بر درخواست ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود روز پنجشنبه با او گفت‌و‌گو خواهد کرد و مساله ایران یکی از محورهای این رایزنی خواهد بود.

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و با حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا درحالی ادامه دارد که گزارش‌های ضد‌و‌نقیضی از پیشرفت یا بن‌بست در این روند منتشر می‌شود.

در حالی که برخی گزارش‌ها به کاهش اختلافات اشاره دارد، گزارش‌های دیگر می‌گویند مشکلات اساسی به قوت خود باقی است. برآورد نمایندگان حاضر در مذاکرات هم اغلب با یکدیگر متفاوت است.

گزارش رویترز حاکی از آن است که بلینکن و وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرف مذاکرات احیای برجام بر نگرانی مشترک درباره سرعت برنامه‌های هسته‌ای ایران و روند پیشرفت مذاکرات در مدت کوتاه باقی‌مانده برای مذاکره تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات آمریکا اخیرا اصرار دارند که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تنها چند هفته و نه چند ماه زمان باقی است.

با این وجود به نظر می‌رسد که مقامات تهران همچنان بر مواضع سابق خود شامل لغو تحریم‌ها و ارایه تضمین پافشاری دارند. این تضمین‌ها شامل خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق است که به اعتقاد اغلب آنها خارج از حیطه اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا است.

انتخاب چهارشنبه شب به نقل از باقری که پس از پایان جلسه‌های دو و چندجانبه با اروپاییان در وین سخن می‌گفت، نوشت: «اگر توافق حاصل شد، آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند، سپس ایران بعد از راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای خود را طبق توافق انجام می‌دهد.»

باقری همچنین گفت که هرچه طرف مقابل اراده جدی‌تری برای پذیرش ساز و کارهای مورد نظر جمهوری اسلامی در لغو تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی داشته باشد، در مدت کوتاه‌تری به توافق می‌رسیم.

باقری به تحریم‌هایی که تهران خواستار لغو آنها است اشاره نکرد. اما مقامات تهران اخیرا موضوع لغو تحریم‌های نفتی با جدیت بیشتری مطرح می‌کنند.

برخی ناظران بر این باورند که باوجود تاکید واشینگتن و متحدان اروپایی‌اش بر کوتاه بودن زمان برای توافق، تهران عجله‌ای ندارد.

از جمله دلایل تمایل نداشتن جمهوری اسلامی به توافق فوری با غرب رویکرد دولت جو بایدن در یک سال گذشته است. این رویکرد نرم موجب شده است که گزینه‌های دولت بایدن در مقابل ایران در صورت شکست مذاکرات محدودتر شود و مقامات در تهران نیز از این ضعف برای تامین منافع خود استفاده می‌کنند.