چند تلالو درخشان از مد و زیبایی در سالی که گذشت

عشق به دوران قدیم همچنان ادامه دارد و طراحان و ستاره‌ها به دنبال لباس‌های پرخاطره و کمیاب از دهه‌های گذشته رفتند

چهره مد امسال بدون شک لیدی گاگا با فیلم «خانه گوچی» بود- Tolga Akmen / AFP

بعد از یک سال خانه‌نشینی اجباری ستاره‌های سینما و موسیقی، کنترل نسبی همه‌گیری کرونا به لطف واکسیناسیون میلیون‌ها نفر در دنیا باعث شد سال ۲۰۲۱ جشنواره‌های تفریحی و هنری و در کنار آن درخشش ستاره‌ها از سر گرفته شود.

بازگشت همه به مراسم فرش قرمز و صحنه کنسرت‌ها آسان نبود. بخش بزرگی از تجارت سرگرمی هنوز بر اثر محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری دست‌وپایش بسته بود و هنوز هم امورات بخشی از آن از راه جلسات آنلاین و جشنواره‌های مجازی می‌گذرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمام این تفاصیل سال ۲۰۲۱ در مد و زیبایی رگه‌های درخشانی داشت که نمی‌توان به این زودی‌ها فراموششان کرد، از پیراهن دامن‌پفی بیلی آیلیش در مت گالا گرفته تا لباس والنتینوی فرازمینی لیدی گاگا.

مگان هیلز، نویسنده سی‌ان‌ان چند تلالو دیدنی از سال ۲۰۲۱ را انتخاب و معرفی کرده است.

شاد و روشن و رویایی

رنگ‌های روشن، لباس‌های پر زرق‌وبرق و ظاهری شوخ‌وشنگ به قدم روی ستاره‌های امسال بخشید. در مراسم امی، مایکلا کوئل با لباس هایلایتر زرد کریستوفر جان راجرز مبهوت کننده بود، در حالی که آنیا تیلور جوی با لباس صورتی تند و جذابش در جشنواره فیلم ونیز تصویری کامل از یک «باربی» بود که همگان را مسحور خود کرد. دیگران نیز با آن روی پنهان پر زرق و برق خود ارتباط برقرار کردند: داکوتا جانسون با لباس منجوق و سنگ گوچی در جشنواره فیلم ونیز خودنمایی کرد و اولیویا رودریگو در لباس شفاف و درخشانش با لبه‌ی پردوزی شده در جوایز موسیقی آمریکایی جوایز موسیقی آمریکا (American Music Awards) می‌درخشید.

سال‌های دور و خوب

در سالی که گیر آوردن خیاط و طراح و حتی انتخاب پارچه هم سخت شده بود، طراحان و ستاره‌ها به دنبال لباس‌های پرخاطره و کمیاب از دهه‌های گذشته رفتند.

علاقه روزافزون به دوباره پوشیدن لباس‌های قدیمی شامل پیراهن ورساچه سال ۲۰۰۱ رودریگو برای جوایز MTV VMA، لباس گوچی قدیمی بلا حدید و بسیاری موارد دیگر بود.

چه کسی می‌تواند لباس سبز زیتونی ژان پل گوتیه را که کایلی جنر پوشیده بود فراموش کند؟

جسارت عریانی فرش‌های قرمز

 پس از قرنطینه با کاهش برخی محدودیت‌های همه‌گیری و بازگشت افراد مشهور به انظار عمومی، نمایش بعضی‌ها از خودشان کمی بیشتر از همیشه بودند. لباس‌های شفاف، مانند لباس سن‌لورن زوئی کراویتز در مت گالا و لباس تیری موگلر مگان فاکس در MTV VMA، در بسیاری از رویدادهای مهم دیده شد، درحالی‌که سایر ستاره‌ها مانند زندیا، کندال جنر و هالی بیلی نیز لباس‌های بدن‌نمای جذاب مشابهی را انتخاب کردند.

کری مولیگان، رینا ساویاما و آلیشیا کیز در طول سال از لباس‌هایی دارای نیم‌تنه استفاده می‌کردند، درحالی‌که لیل ناس ایکس، کیم کارداشیان و هیلی بیبر از جمله کسانی بودند که رو به لباس‌های بسیار چسبان آورده بودند که چیزی را به تخیل بیننده واگذار نمی‌کرد.

لباس‌های مردانه با هویت جنسی سیال

با وجود به چالش کشیدن جنسیت‌ توسط نسل Z (قرن بیست و یکمی) در شبکه‌های اجتماعی و بحث‌هایی در مورد سیالیت جنسی که در صنعت مد طنین‌انداز می‌شود، ستاره‌ها نیز مشتاقانه پا را فراتر از مرزها می‌گذارند.

رهبری این حرکت جسورانه را ستاره‌های LGBTQ+ بر عهده دارند؛ بیلی پورتر با کت‌وشلوار خیره‌کننده صورتی مایل به قرمزش و طراح هریس رید که اولین مجموعه مد سیال جنسیتی خود را راه‌اندازی کرد.

البته دیگران نیز از آن‌ها پیروی کردند: تروی سیوان یک پیراهن مینیمال در مراسم مت گالا پوشید و کید کودی یک پیراهن گل‌دار الهام گرفته از کرت کوبین برای اجرای زنده خود در برنامه «شنبه‌شب» به تن داشت و سپس در مراسم جوایز CFDA یک لباس عروس پوشید.

برخی رویکرد ظریف‌تری داشتند؛ بوون یانگ با پاشنه‌بلندهای Syro که همراه با کت‌وشلوار مشکی‌اش در مراسم امی خودنمایی می‌کرد. امسال لاک ناخن به شکل گسترده‌ای مورد استقبال ستاره‌های مرد قرار گرفت.

رجوع به خاطرات

همان‌طور که بسیاری از ستاره‌ها با لباس‌های جدید پس از قرنطینه خود بر فرش قرمز حاضر شدند، برخی دیگر برای لحظه‌ای درنگ و ادای احترام به کسانی که راه را پیش رویشان هموار کرده‌اند، قدمی به عقب برداشتند. بازگشت به لباس‌های خاص افراد مشهور و سوپرمدل‌ها در تمام طول سال مشاهده شد.

در مراسم مت گالا جما چان، ستاره سینمای چینی-آمریکایی، با لباسی کوتاه تزئین شده با اژدها و قیطان‌های قلاب‌دار Prabal Gurung از آنا می وونگ تجلیل کرد.

نیکی د یاگر، یوتیوبر، با لباسی گلدار با روبانی که روی آن نوشته شده بود "Pay it no mind"به میدان آمد؛ اشاره‌ای به مارشا پی. جانسون، فعال تراجنسیتی استون وال.

کندال جنر با یک لباس مجلسی شفاف که با کریستال پوشانده شده بود، ادای احترامی به آدری هپبورن داشت. این لباس برداشتی معاصر از لباسی بود که هپبورن در نقش الیزا دولیتل در «بانوی زیبای من» پوشیده بود.

زندیا امسال چندین بار با لباس‌های خاطره دار مراسم مختلف شرکت کرد؛ یک نسخه بلند از لباس ورساچه بیانسه در جوایز BET در سال ۲۰۰۳ را در همان مراسم به تن کرد و برای مراسم اسکار یک پیراهن زرد به تن کرد، مدلی از لباسی که قبلاً شِر در «شوی سانی و شِر» پوشیده بود.

عشق به قدیم هیچ نشانه‌ای از کند شدن را از خود نشان نمی‌دهد و با اکران فیلم خانه گوچی و رفتن مدل‌های لباس خیره‌کننده قرن بیستم روی پرده سینما، به‌احتمال‌زیاد تا سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت سبک دهه‌های مشهور با ورساچه، فندی و دیگران بر تن ستاره‌ها خواهیم بود.

بیشتر از مُد و زیبایی