ظهور ریاض به‌عنوان قطب جهانی تجارت در کنار رقبای منطقه‌ای

ارزش بازار سهام داخلی ۲.۶ تریلیون دلاری عربستان سعودی، بیش از چهار برابر مجموع بازارهای بورس ابوظبی، دبی و قطر است

ریاض از شهر کوچکی با ۱۵۰هزار نفر جمعیت در سال ۱۹۵۰، به یکی از شهرها با سریع‌ترین رشد و توسعه تبدیل شده است- FAISAL AL-NASSER / AFP

بانکداران و مدیران بین‌المللی سال‌ها بود که پایتخت عربستان سعودی را به‌عنوان شهری برای سفر کاری قبل از گذراندن تعطیلات آخر هفته در سایر نقاط منطقه می‌دیدند؛ اما این نگاه در شرف تغییر است، زیرا ریاض نه‌تنها به‌سرعت در مسیر سربرآوردن به‌عنوان یک قطب جهانی و منطقه‌ای فعالیت‌های تجاری است، بلکه درضمن به مرکزی با امکانات تفریحی و جشنواره‌هایی مملو از سرگرمی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزش بازار سهام داخلی ۲.۶ تریلیون دلاری عربستان سعودی، بیش از چهار برابر مجموع بازارهای بورس ابوظبی، دبی و قطر است.

امکانات کاری و سرمایه‌گذاری نیز درحال حاضر در این کشور فراوان است. عربستان سعودی قصد دارد در چهار سال آینده، ۵۵ میلیارد دلار ازطریق خصوصی‌سازی جذب کند که البته این شامل فروش بیشتر دارایی یا سهام غول نفتی ۱.۹ تریلیون دلاری آرامکو سعودی نمی‌شود. 

علاوه‌بر این، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی ۴۵۰ میلیارد دلاری این کشور نیز واگذاری‌هایی را در برنامه دارد. به‌عنوان مثال، این صندوق ۷۰درصد از سهام شرکت مخابراتی ۶۱میلیارد دلاری «سعودی تلکام»را در اختیار داشت که به‌تازگی بخش بزرگی از آن را فروخته است.

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، در نظر دارد که با۳.۲  تریلیون دلار سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در طول یک دهه آینده، اقتصاد داخلی آن کشور را از وابستگی به نفت دور کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد سرمایه‌گذاران خارجی ثبت‌شده در بازار بورس اوراق بهادار عربستان سعودی، «تداول»، که در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۶درصد کل بود، درحال حاضر بیش از دوبرابر شده و جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی، در طول مدت همه‌گیری جهانی کرونا افزایش یافته است. «برنامه دفترهای مرکزی منطقه‌ای» با هدف نهایی ترغیب ۴۸۰ شرکت بین‌المللی برای تبدیل ریاض به مقر منطقه‌ای خود، از ابتدای سال جاری اجرایی شد. برای این برنامه ابتدا ۲۴ شرکت اعلام آمادگی کردند و سپس تعداد آن‌ها افزایش پیدا کرد. پایتخت عربستان سعودی اکنون مقر منطقه‌‌ای ۴۴ شرکت چندملیتی است.

ریاض همچنین درحال ورود به فضای اجتماعی جهانی است. کنسرت‌های پیت‌بول، خواننده رپ آمریکایی، مسابقات جهانی کشتی کج (دبلیودبلیوئی) و مالکیت سعودی باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد، فاصله فرهنگی با غرب را کاهش می‌دهد.

فهد الرشید، رئیس اجرایی هیئت سلطنتی شهر ریاض، به‌تازگی در زمان ارائه درخواست ریاض برای میزبانی اکسپو۲۰۳۰ به به دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی در پاریس، گفت که ریاض از شهر کوچکی با ۱۵۰هزار نفر جمعیت در سال ۱۹۵۰، به یکی از شهرهای جهان با سریع‌ترین رشد و توسعه تبدیل شده و تولید ناخالص داخلی آن بیش از ۲۰۰میلیارد دلار است.

الرشید سپس به هیئت مدیره دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی در مورد چند پروژه توسعه در دست اجرا در پایتخت عربستان سعودی، مانند یک بلوار ورزشی و پارک عظیم ملک سلمان توضیح داد که چهاربرابر پارک مرکزی نیویورک و ده‌برابر هایدپارک از لندن است.

او همچنین بر تلاش‌های انجام‌شده برای تبدیل ریاض به شهری پایدار و سالم با افزایش فضای سبز در داخل و اطراف شهر به‌عنوان بخشی از «پروژه سبز ریاض» تاکید کرد و گفت که این شهر، در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی در جهان است.