حمایت سازمان همکاری اسلامی از ریاض برای میزبانی اکسپو۲۰۳۰

«اکسپو۲۰۳۰ با نقطه اوج چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و به ثمر رسیدن آن هم‌زمان خواهد بود»

فهد الرشید، رئیس هیئت سلطنتی شهر ریاض، درحال ارائه نامه‌ درخواست میزبانی اکسپو۲۰۳۰ به دیمیتری کرکنتز، دبیر‌کل دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در پاریس- تصویر از حساب توییتر @RiyadhDevelop

یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، ضمن اعلام حمایت این سازمان از پیشنهاد عربستان سعودی برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی اکسپو۲۰۳۰ در شهر ریاض، آن را نوعی فرصت قضاوت واقعی درمورد محصولات و نتایج برنامه راهبردی چشم‌انداز ۲۰۳۰ دانست.

عربستان سعودی درخواست رسمی خود برای میزبانی اکسپو۲۰۳۰ را ۲۹ اکتبر به سازمان بین‌المللی نمایشگاه‌ها (بی‌آی‌ئی) در شهر پاریس ارائه کرد. کشورهای ایتالیا، روسیه، کره جنوبی و اوکراین هم پیش از عربستان سعودی برای میزبانی این نمایشگاه بین‌المللی درخواست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، این کشور پادشاهی را «مقصدی برای مسافرانی از سراسر دنیا و محل تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها» دانست و بر وجود «ظرفیت و قابلیت‌های ضروری» برای میزبانی یک دوره برجسته و تاریخی از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو در ریاض تاکید کرد.  

یوسف بن احمد العثیمین میزبانی از نمایشگاه اکسپو۲۰۳۰ در عربستان سعودی را شبیه به نوعی «تاج‌گذاری» برای تلاش‌های گسترده به‌منظور تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و یک «قضاوت واقعی درمورد محصولات و نتایج آن» دانست. 

به گفته او، میزبانی سعودی از اکسپو۲۰۳۰ فرصتی را برای جهان فراهم می‌کند تا «از تجربه این کشور در ایجاد جهش‌های کیفی در همه بخش‌ها» بهره‌مند شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العثیمین این رویداد را «تجسمی از کارآفرینی و جایگاه عربستان سعودی» به‌عنوان مقر اصلی سازمان همکاری اسلامی و یک مقصد اصلی سرمایه‌گذاری و اقتصادی دانست و افزود: «شهروندان سعودی در زمینه‌های فناوری، همکاری بین‌المللی، اقتصادی، بازرگانی، هنر، فرهنگ و علم، چیزهای زیادی برای ارائه در این رویداد دارند.»

اکسپو مهم‌ترین نمایشگاه جهانی است که هرچند سال یک‌بار، در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. دبی نخستین شهر خاورمیانه بود که به‌عنوان میزبان اکسپو۲۰۲۰ انتخاب شد و این نمایشگاه بین‌المللی با یک سال تاخیر به‌دلیل همه‌گیری کرونا، درحال حاضر در آن شهر برقرار است. 

شاهزاده محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی، اواخر ماه اکتبر از درخواست رسمی ریاض برای میزبانی این رویداد بسیار بزرگ جهانی در سال ۲۰۳۰ خبر داد. او در نامه خود به سازمان بین‌المللی نمایشگاه‌ها برای درخواست میزبانی اکسپو۲۰۳۰ نوشت: «ما در عصر تغییر زندگی می‌کنیم و به اقدام جمعی جامعه بشری نیازی بی‌سابقه داریم.»

ولیعهد سعودی تاکید کرده است که برگزاری اکسپو۲۰۳۰ در ریاض با نقطه اوج چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و به ثمر رسیدن آن هم‌زمان خواهد بود.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی یک برنامه راهبردی برای کاهش وابستگی کشور به نفت، تنوع‌ بخشیدن به اقتصاد و توسعه بخش‌های خدمات عمومی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت‌ها، تفریحات و گردشگری است که جزئیات آن را ولیعهد سعودی در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است.

بیشتر از جهان