پرواز آزمایشی پهپاد ساخت ایران در دیرالزور سوریه

این پهپاد احتمالا ماه جاری در محموله‌های تسلیحات منتقل‌شده از عراق به‌دست شبه‌نظامیان نیابتی ایران رسیده است

ابابیل۳ یک پهپاد شناسایی است و نمونه‌های ارتقایافته آن به موشک‌های هوا به زمین و نقطه‌زن نیز مجهزند- تصویر از سیامک ابراهیمی/ تسنیم

یک نهاد ناظر بر درگیری‌ها و تحولات جنگ در سوریه، از پرواز آزمایشی یک پهپاد ساخت ایران در سوریه خبر داد که احتمالا در ماه جاری به‌دست شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی رسیده است. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شنبه، چهارم دی‌ماه، به نقل از منابع خود گزارش داد که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه المزارع واقع‌در صحرای المیادین در شرق استان دیرالزور سوریه، یک پهپاد ساخت ایران موسوم‌به «ابابیل۳ » را آزمایش کرده و به پرواز در‌آورده‌اند.

این منابع که دیده‌بان حقوق بشر سوریه بر موثق بودن آن‌ها تاکید کرده است، گفتند که «ابابیل۳» در این پرواز آزمایشی برفراز قلعه رحبه و آرامگاه «عین علی» پرواز کرده و سپس به مقر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه المزارع بازگشته است. 

براساس این گزارش، تعداد زیادی انبار اسلحه و مهمات و همچنین اردوگاه‌های آموزشی متعلق به شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه المزارع استان دیرالزور واقع شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابابیل۳ یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت جمهوری اسلامی ایران است که ابتدا به‌عنوان یک پهپاد شناسایی، تصویربرداری و حامل پادهای جنگ الکترونیک ساخته شده بود، اما نمونه‌های ارتقایافته آن به موشک‌های هوابه‌زمین و نقطه‌زن مجهز شده‌اند و از قابلیت انجام عملیات‌های رزمی برخوردارند. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیش‌تر در ۲۷ آذرماه گزارش داده بود که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در مواضع و نقاطی واقع‌در کرانه‌های غربی رود فرات، مقابل شهرک‌های السوسه و الباغوز مستقر شده‌اند. این مکان در میان روستاهای واقع‌در مسیر البوکمال-میادین، پیش از شکست «دولت اسلامی» در سوریه، مقر نیروهای داعش بود.

در گزارش آمده بود که این شبه‌نظامیان «از ترس هدف قرار گرفتن»، با ایجاد خاکریزهایی در اطراف و تغییر برخی نقاط و مکان‌ها به‌منظور استتار، به‌مدت چندین روز برای تقویت مواضع خود تلاش می‌کردند.

این اقدام درپی انتقال دو محموله تسلیحات از عراق به مقر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در صحرای الرقه و المیادین در ماه جاری صورت گرفته است.

مرکز پژوهش و آموزش «آلما» در اسرائیل، به‌تازگی در گزارشی به تفصیل گسترش زرادخانه پهپادی جمهوری اسلامی ایران و مجهز شدن روزافزون نیروهای نیابتی آن به قابلیت‌های پهپادی را بررسی کرده است. براساس این گزارش، در سوریه نیروهای حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه‌ای که جزئی از «محور مقاومت» خوانده می‌شوند، به چندین نوع از پهپادهای ساخت ایران مجهز شده‌اند.