«حملات حوثی‌ها به عربستان در سال ۲۰۲۱ دو برابر شد»

در سال ۲۰۲۱، حوثی‌ها به طور متوسط ماهانه ۷۸ حمله به عربستان سعودی انجام دادند، میانگین حملات آنها در سال ۲۰۲۰، ماهانه ۳۸حمله بود

جمهوری اسلامی متهم به ارسال قاچاقی موشک، پهپاد و دیگر تسلیحات نظامی برای حوثی‌هاست- 

KARIM SAHIB / AFP

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) مستقر در واشنگتن، در گزارشی تازه اعلام کرده است که شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران، حملات خود علیه عربستان سعودی را در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۰، دو برابر کرده‌اند.

در این گزارش گفته به توانایی‌های نظامی حوثی‌ها و حامیان آنها، به‌ویژه ایران، برای انجام حملات به عربستان سعودی و دیر نقاط در منطقه پرداخته شده است.

این مرکز، برای تهیه این گزارش، چهار هزار و ۱۰۳ حمله حوثی‌ها از خاک یمن به عربستان سعودی و اهداف دیگر مانند اهدافی در خلیج فارس را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این حملات در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۱۶ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ صورت گرفته است.

۷۸ حمله در ماه

بر اساس این گزارش، طی نه ماه اول سال ۲۰۲۱، حوثی‌ها به طور متوسط ماهانه ۷۸ حمله به عربستان سعودی انجام داده‌اند، در حالی که میانگین حملات آنها در سال ۲۰۲۰، ماهانه ۳۸حمله بوده است.

در این گزارش توضیح داده شده است که از سال ۲۰۱۵، شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از موشک‌های بالستیکی که از پیش از بحران در یمن انبار شده بود، اهداف نظامی سعودی را هدف گرفته است. حوثی‌ها زرادخانه ارتش یمن را در جریان کودتای ۲۰۱۵ – ۲۰۱۴ مصادره کردند.

در سال ۲۰۱۶، حوثی‌ها به‌طور فزاینده‌ای زیرساخت‌های حیاتی و اهداف دریایی غیرنظامی را در نزدیکی تنگه باب المندب هدف قرار ‌دادند.

از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، حوثی‌ها به‌طور فزاینده‌ای از پیشرفت‌ها در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران، مهمات پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین بهره‌مند شدند و در تلاش برای برهم زدن زنجیره تأمین عربستان و تأثیرگذاری بر جریان نفت، بیش از پیش نفتکش‌های سعودی را هدف قرار دادند.

براساس این گزارش، از فوریه ۲۰۲۱، حوثی‌ها حمله‌ای را برای تصرف مأرب، یک استان مهم اقتصادی و سیاسی یمن آغاز کردند. تصرف مأرب تقریباً کنترل کامل شمال یمن، از جمله زیرساخت‌های اصلی نفت و گاز را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد و در نتیجه به بهبود موضع آنها در مذاکرات کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه قدس و حزب‌الله

در این گزارش تاکید شده است که با تشدید جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴، جمهوری اسلامی ایران به رهبری نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمک‌ به حوثی‌ها را افزایش و انواع مختلفی از سلاح‌ها و سامانه‌ها را در اختیار آنان قرار داده است.

نیروی قدس و حزب‌الله لبنان همچنین شبه‌نظامیان حوثی را آموزش داده‌اند و از جمله موجب بهبود تاکتیک‌های نظامی آنها شده‌اند  به آنها شیوه‌های جمع‌آوری، استفاده و نگهداری از موشک‌ها، پهپادها، سلاح‌ها و سایر سامانه‌ها را آموزش داده‌اند.

طبق این گزارش، نیروی قدس از پل‌های هوایی و زمینی برای انتقال سلاح و تجهیزات به یمن استفاده نمی‌کند، بلکه در مقابل از بیشتر از مسیرهای قاچاق دریایی بهره می‌برد. ایران اغلب، سامانه های تسلیحاتی را از هم جدا می‌کند و آنها را با قایق و از طریق بنادر جابه‌جا می‌کند.

در گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) گفته شده است: ایران تسلیحات و فناوری موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک، پهپادها، موشک‌های 122 میلی متری کاتیوشا، MANPADS، مواد منفجره قوی RDX و موشک‌های بالستیک را در اختیار حوثی ها قرار داده است و حوثی ها نیز با کمک تهران، نسخه اصلاح شده موشک‌های کروز ایرانی را ساخته‌اند.

طبق این گزارش، ایران همچنین حوثی‌ها را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در داخل خاک خود از جمله در پایگاه کاشان در نزدیکی شهر اصفهان آموزش داده است.

آمریکا چگونه می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند؟

ست جونز، تحلیلگر برجسته امنیت بین‌المللی، در گفتگو با اسکای نیوز عربی از ایالات متحده و متحدان بین‌المللی خواست تا با قدرت بیشتری بر عملیات نظامی حوثی‌ها و ایران علیه عربستان سعودی متمرکز شوند و اهمیت ارائه کمک‌های امنیتی بیشتر به ریاض برای دفاع از خود را مورد توجه قرار دهند.

او گفت که ایالات متحده همچنین می‌تواند به ارائه اطلاعات عملی در باره موقعیت زیرساخت‌های حوثی ها در یمن و ردیابی مسیرهای قاچاق ایران کمک کند.

معین الصیادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی، نیز به مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت که حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی از دهه‌ها پیش آغاز شد و نفوذ در جامعه یمن در اواخر قرن گذشته و تحت نظارت بدرالدین الحوثی آغاز شد.

به گفته او، حمایت فکری، سیاسی و مالی ایران از او پسرش حسین الحوثی، بنیانگذار جنبش جوانان مؤمن گسترش یافت. حسن الحوثی در یکی از نبردهای صعده در سپتامبر ۲۰۰۴ کشته شد.

الصیادی در گفت‌و‌گو با اسکای نیوز عربی گفت « در حالی که دو طرف «ایران و الحوثی»، به شدت حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌ها را انکار می‌کردند، این حمایت‌ها افزایش یافت تا اینکه سرانجام شبه‌نظامیان حوثی دومی به مبارزان نظامی علیه نظام جمهوری یمن تبدیل شدند و در سپتامبر کنترل صنعا، پایتخت را در دست گرفتند. پس از آن بود که رهبران ایران و نیز حسن نصرالله دبیرکل شبه نظامیان حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود از حوثی‌ها را آشکار کردند.

مسیرهای پشتیبانی

الصیادی گفت که ایران در چند مسیر حرکت می‌کند، در حالی که درگذشته از صدها رهبر حوثی به طور ایدئولوژیک حمایت شده بود، اما بعدا این نیروها در درودگاه‌های آموزشی، آموزش نظامی دیدند و به نیروهایی نظامی بدل شدند. نیروی قدس سپاه در این اردوگاه‌ها به آنان مهارت جنگ‌های چریکی، هجوم به شهرها، ساخت وسایل و تله‌های انفجاری و ... را آموزش می‌داد.

او گفت: ایران انتظار داشت که جنگ یمن با کنترل نظامی تسلیحاتی این کشور بر صنعا پایان یابد و از این رو، برایش فراخوان دولت یمن برای تشکیل ائتلاف عربی و راه انداختن جنگ مشترک برای جلوگیری از گسترش نفوذ و مداخله ایران و حزب‌الله تعجب‌آور بود.

به گفته الصیادی، صنعا و تهران تحت عنوان «توافقنامه مبادله تجاری»، با حضور مستقیم در داخل خاک یمن، به ارایه آموزش و اعزام کارشناسان تسلیحاتی پرداختند تا آنجا که صدها هواپیمای بدون سرنشین از فرودگاه صنعا به پرواز درآمدند و حوثی‌ها در مارس ۲۰۱۵ اعلام کردند که ده‌ها پرواز در هفته را از فرودگاه صنعا انجام خواهند داد.

شبه‌نظامیان از این پروازها برای انتقال کارشناسان آموزش، تسلیح و ساخت مواد منفجره و حمل سلاح و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کردند، هرچند بیشتر آنها را به دلیل ترس از هرگونه تحریم بین‌المللی برای مدتی پنهان کردند.

عربستان سعودی، در فوریه ۲۰۱۷ نمایشگاهی از پهپادها و موشک‌های متعلق به حوثی‌های یمن را به نمایش گذاشت که به گفته الصیادی، اثر انگشت ایران بر آنها کاملا نمایان بود.

الصیادی در ادامه این گفت‌وگو، گفت که پس از آنکه تهران به ویژه در پی نبردهای مارب شاهد بر باد رفتن آرزوهای خود بود، هم حزب‌الله لبنان حمایت عمومی خود از حوثی‌ها را اعلام کرد و هم حکومت ایران تا آنجا پیش رفت که خود رهبری جنگ را در دست بگیرد.

او با اشاره به مرگ سفیر جمهوری اسلامی در نزد حوثی‌ها پیش‌بینی کرد که سال جدید میلادی، سال حذف نفوذ ایران در یمن باشد.