ائتلاف عربی: کارشناسان سپاه پاسداران را در صنعا هدف قرار دادیم

به گزارش تلویزیون حوثی‌های یمن، المسیره، جنگنده‌های ائتلاف در سه نوبت به فرودگاه صنعا حمله کرده‌اند

نیروهای ائتلاف هفته‌های گذشته مواضع حوثی‌ها در صنعا، ازجمله انبارهای تسلیحات و کارگاه‌های ساخت پهپاد را هدف قرار داده‌اند- AFP

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حملات هوایی به مواضع نظامی حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن، کارشناسان سپاه پاسداران را هدف قرار داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، روز سه‌شنبه، نهم آذرماه، گزارش داد که ائتلاف عربی در حملات خود به صنعا کارشناسان سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. 

بنابر اعلام ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، این عملیات با قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قواعد مرسوم آن مطابقت داشته است و پیش از حملات روز سه‌شنبه، از غیرنظامیان در صنعا خواسته‌ شده بود که در نزدیکی مواضع مورد هدف تجمع نکنند.

از سویی، تلویزیون المسیره، متعلق به حوثی‌های یمن، نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف در سه نوبت به فرودگاه صنعا حمله کرده و یک پارک را هم هدف قرار داده‌اند.

نیروهای ائتلاف در چند هفته گذشته، در تلاش برای تضعیف توانایی‌های شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، برخی مواضع آن‌ها در صنعا را  هدف حمله هوایی قرار داده‌اند. در حمله‌های پیشین، انبارهای تسلیحات، کارگاه‌های ساخت پهپاد و کارشناسان وابسته به حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نیروها دوم آذرماه، درپی انهدام پایگاه‌های مخفی موشک‌های بالیستیک حوثی‌ها در یمن، اعلام کردند که گمان می‌رود کارشناسان خارجی از‌جمله نیروهای سپاه پاسداران و حزب‌الله‌ لبنان در مکان‌هایی چون فرودگاه بین‌المللی صنعا، بر روند آزمایش سامانه‌های موشکی حوثی‌ها نظارت می‌کنند.

حوثی‌ها به‌طور مکرر با پهپادهای حامل مواد منفجره به خاک عربستان سعودی حمله می‌کنند، اما بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، دفاع هوایی عربستان اغلب آن‌ها را رهگیری و خنثی می‌کند و در بیشتر موارد نتوانسته‌اند خسارت چندانی به‌بار آورند.

پس از تسلط حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بر شهر صنعا، پایتخت یمن، در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت قانونی آن کشور، با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل یمن، با آن‌ها می‌جنگند. این جنگ هفت‌ساله که به نوعی درگیری نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است، به بحران انسانی گسترده‌ای در یمن منتهی شده است؛ هزاران یمنی جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری دیگر نیز بدون کمک‌های بشردوستانه، قادر به ادامه زندگی نیستند. 

عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود که تنها راه رسیدن به صلح دائمی در یمن، راه‌حل سیاسی است. ابتکار ریاض برای توقف جنگ یمن که در ماه مارس امسال مطرح شد، طرحی شامل آتش‌بس سراسری و همچنین گفت‌وگوهای صلح است. با این حال، رهبری شبه‌نظامیان حوثی با این طرح موافقت نکرده‌اند.