وزارت نیرو: ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی ایران با تنش آبی درگیرند

«سپاه و بسیج به نام آب‌رسانی نفوذ خود را در روستاها و مناطق محروم گسترش می‌دهند»

‌‌بیش از نیمی از روستاهای ایران با تنش آبی درگیرند‌ـ عکس از رکنا

میثم‌ جعفرزاده، مدیرکل جهاد آب‌رسانی وزارت نیرو، گفت: «۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی ایران با تنش آبی زندگی می‌کنند. بخشی از این جمعیت در‌ ۱۳‌ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و بقیه در ۱۵ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.»

میثم‌ جعفرزاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت نیرو و «قرارگاه امام حسن‌ مجتبی» مدعی شد که این تفاهم‌نامه با هدف آب‌رسانی به روستاهای محروم کشور امضا شده است تا بدین ترتیب از «منابع و شیوه‌های جدید» استفاده شود. او درباره جزئیات این منابع و شیوه‌های جدید توضیح بیشتری نداد.

بر اساس اعلام این مقام دولتی، وزارت نیرو برای رفع مشکل آب‌رسانی در مناطق روستایی و محروم، شورایی با نام «جهاد آب‌رسانی» تشکیل داده است. به گفته او، «رفع نیازهای ضروری و ارتقای کیفیت آب‌رسانی»، «تقویت روحیه جهادی و مشارکت مردمی»، «متنوع‌سازی منابع مالی» و «کاهش قیمت طرح‌های آب‌رسانی» چهار هدف این شورا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جعفرزاده در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تا امروز بودجه طرح‌های آب‌رسانی فقط از بخش بودجه‌های عمرانی تامین می‌شد، گفت: «امروز با امضای تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن می‌توانیم از ردیف بودجه‌ای محرومیت‌زدایی هم برای آب‌رسانی به مناطق محروم استفاده کنیم.»

مدیرکل جهاد آب‌رسانی وزارت نیرو با بیان اینکه همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی «تقویت فعالیت جهادی» است، گفت: «ظرفیت‌سازی برای فعالیت این گروه‌ها از وظایف ماست.»

«قرارگاه امام حسن مجتبی» نهادی زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که با شعار و ادعای «محرومیت‌زدایی» در کشور راه‌اندازی شد، اما شواهد نشان می‌دهد که مقام‌های ایران روی کارکرد پنهان آن برای کنترل مناطق محروم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

بر اساس اعلام اداره کل تقسیمات کشوری، در ایران ۴۵ هزار روستا وجود دارد. اگر آماری که جعفرزاده درباره روستاهای درگیر با تنش آبی در ایران اعلام کرد، درست باشد به این معنا است که بیش از نیمی از روستاهای ایران (۲۸ هزار روستا) با تنش آبی درگیرند و ۹ میلیون نفر برای دسترسی به آب آشامیدنی مشکل دارند.

بعد از اعتراض‌های آبان سال ۱۳۹۸ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی به کمیسیون امنیت مجلس، اعلام کرد اغلب افرادی که در جریان اعتراض‌ها دستگیر شدند از طبقه محروم و کم‌درآمد بودند. آب‌رسانی به روستاهای محروم در قالب تیم‌های جهادی امکان مناسبی برای بسیج و سپاه پاسداران فراهم می‌کند تا‌ حوزه نفوذ و کنترل خود را در مناطق محروم و روستایی گسترش دهند.