آمریکا سه مجوز جدید برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صادر کرد

مجوزهای صادر شده، اجازه انتقال مالی مستقیم به طالبان یا شبکه حقانی را نمی‌دهند

با گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، نگرانی‌ها از وقوع فاجعه بشری در آن کشور افزایش‌یافته است-JAVED TANVEER / AFP

چهارشنبه، یکم دی‌ماه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا سه مجوز عمومی برای تسهیل روند ارسال کمک‌های بشردوستانه و دیگر حمایت‌ها برای مردم افغانستان صادر کرد. این مجوزها تضمین می‌کنند که سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های بین‌المللی و دولت ایالات‌متحده می‌توانند به ارائه کمک به افراد نیازمند در افغانستان ادامه دهند.

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا، روز چهارشنبه با نشر خبرنامه‌ای از صدور سه مجوز برای تسهیل جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خبر داد. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده در این خبرنامه گفت: «اقتصاد افغانستان با چالش‌های بزرگی مواجه است که به‌دلیل وابستگی طولانی‌مدت این کشور به کمک‌های مالی خارجی، فرار بخش خصوصی بعد از تسلط طالبان، خشک‌سالی، مسائل ساختاری و همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.»

مجوزهای جدید دیروز چهارشنبه در قطعنامه شماره ۲۶۱۵ شورای امنیت سازمان ملل با حضور ۱۵ عضو این شورا به تصویب رسید. بر‌اساس این سه مجوز، معاملات و فعالیت‌های طالبان و شبکه حقانی با نهادهای رسمی ایالات‌متحده، سازمان‌های بین‌الملل، سازمان‌های غیردولتی و پیمان‌کاران پروژه‌ها، می‌تواند تحت شرایط خاص انجام شود.

بر اساس این خبرنامه صدور این مجوزها، تعهد آمریکا را برای حمایت از مردم افغانستان و ادامه روند دادن مجوز به کالاها و خدمات بشردوستانه در مناطق تحت تحریم در سراسر جهان نشان می‌دهد. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا همچنین یک برگه اطلاعات ضمیمه این خبرنامه منتشر کرد که تمام مجوزها و راهنمایی‌های مربوط را که روند کمک‌های بشردوستانه، حواله‌های شخصی و سایر حمایت‌ها را برای مردم افغانستان تسهیل می‌کند، برجسته ساخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبرنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است، هیچ تحریمی وجود ندارد که واردات یا صادرات مجدد کالا یا خدمات به افغانستان، جابجایی یا ارسال پول به داخل و خارج از افغانستان، یا فعالیت در افغانستان را ممنوع کند، مشروط بر اینکه چنین معاملات یا فعالیت‌هایی شامل افراد و نهادهای تحریم شده نباشد و یا حاوی اموالی نباشد که افراد و نهادهای تحریم شده در آن منفعت دارند. در خبرنامه تصریح شده است، این مجوزها صریحا اجازه انتقال مالی مستقیم به طالبان یا شبکه حقانی را نمی‌دهند.

در همین حال، شماری از مقام‌های سازمان ملل و دولت آمریکا، این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا را ستایش کردند و آن را تلاش برای نجات جان مردم افغانستان خواندند. دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، در توییتی نوشت: «حرکت بزرگ دولت ایالات‌متحده به‌ویژه وزارت خزانه‌داری این کشور با صدرو مجوزها و راهنمایی‌های عمومی جدید، امکان حمایت بشردوستانه گسترده را از مردم افغانستان فراهم می‌کند. سازمان ملل متحد و شرکایش اکنون قادر خواهند بود به افراد نیازمند با دامنه پوشش وسیع‌تری کمک کنند.»

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز با ابراز خرسندی از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در صفحه توییترش نوشت: «با تصویب قطعنامه ۲۶۱۵ شورای امنیت سازمان ملل درباره مجوزهای ارسال کمک به افغانستان، اکنون پیام جامعه جهانی واضح است: ما در حمایت از مردم افغانستان متحدیم.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، ایالات‌متحده آمریکا ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و سازمان‌های بین‌المللی نیز ارسال کمک‌های مالی به افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند. این تحریم‌ها که به‌منظور تحت‌فشار قرار دادن طالبان برای ایجاد یک حکومت فراگیر ملی و حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان صورت گرفت باعث بحران بزرگ اقتصادی در افغانستان شد، زیرا پیش‌ازاین ۸۰ درصد هزینه‌های دولت افغانستان از بودجه‌های کمکی ایالات‌متحده آمریکا و دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تامین می‌شد.

با گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، نگرانی‌ها از وقوع فاجعه بشری در آن کشور افزایش‌یافته است. سازمان‌های بین‌المللی و متخصصان نهادهای کمک‌رسان در چهار ماه گذشته از آمریکا و جامعه جهانی خواستند تا تحریم‌های طالبان را به نحوی تغییر دهند، زیرا براثر این تحریم‌ها مردم افغانستان از گرسنگی و نبود امکانات بهداشتی رنج می‌برند. به‌نظر می‌رسد صدور مجوزهای جدید ایالات‌متحده آمریکا برای تسهیل روند ارسال کمک به مردم افغانستان‌ راه را برای جلوگیری از تشدید فاجعه انسانی در این کشور باز کند.

 

بیشتر از جهان