امارات متحده عربی؛ پیوسته‌ترین کشور خاورمیانه با جهان

 ایران با ۲۵ پله سقوط در رتبه ۱۴۴ قرار گرفت

بیش از ۶٫۳ میلیون نفر تا هفته دوم دسامبر از اکسپو دبی بازدید کرده‌اند-twitter/HHShkMohd

امارات از میان ۱۶۹ کشور در شاخص اتصال جهانی در رتبه چهارم قرار گرفت. این کشور به دلیل موقعیتش به‌عنوان یک شاهراه تجاری، جریان سرمایه‌گذاری خارجی، تعداد بالای گردشگر و جمعیت زیاد مهاجران، با دو رتبه صعود، تبدیل به جهانی‌شده‌ترین کشور خاورمیانه شده است.

در گزارشی که به صورت مشترک توسط شرکت DHL و NYU Stern School of Business تهیه شده، آمده است دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب در سال ۲۰۲۱ با دو پله ارتقاء به رتبه چهارم جهانی در بین ۱۶۹ کشور جهان پس از هلند، سنگاپور و بلژیک در دهمین شاخص اتصال جهانی DHL که توسط DHL و NYU تنظیم شده است، صعود کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در این رده باندی با ۲۵ پله سقوط در جایگاه ۱۴۴ قرار دارد. بیشتری اتصال تجاری ایران در خاورمیانه با چهار همسایه‌اش عراق، ترکیه، افغانستان و امارات است. در خارج از منطقه نیز مبادلات تجاری ایران با چین، آمریکا، بریتانیا، کانادا، هند و آلمان بیشتر از دیگران است.

پس از امارات متحده عربی، قطر در رده ۳۱، بحرین در رده ۳۹، عربستان سعودی در رتبه ۴۲، لبنان در رتبه ۵۴، کویت در رتبه ۵۶ و اردن در رده ۶۱ قرار دارند.

اقتصاد امارات متحده عربی با کمک ۳۸۸ میلیارد درهم (۱۰۵٫۶۵ میلیارد دلار) بودجه حمایتی به بهبودی خود از رکود ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ ادامه می‌دهد.

ابتکارات دولتی، ازجمله صدور ویزا برای بازنشستگان خارج از کشور و گسترش طرح ویزای طلایی ۱۰ ساله برای تشویق متخصصان خارجی به استقرار در این کشور، نیز به بهبود تمایل به سرمایه‌گذاری کمک کرده است.

این کشور در دو دهه گذشته سود سرمایه‌گذاری خود در زیرساخت‌ها و استقبال از فن‌آوری را درو کرد که به امارات کمک کرد تا با همه‌گیری کووید-۱۹ سازگار شود و از آن جان به در ببرد.

درعین‌حال نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ از زمان افتتاح خود در ۱ اکتبر تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود جذب کرده است. طبق داده‌های رسمی بیش از ۶٫۳ میلیون نفر تا ۱۳ دسامبر از اکسپو بازدید کرده‌اند.

شاخص اتصال جهانی DHL جهانی‌شدن را بر اساس چهارستون اصلی اندازه‌گیری می‌کند: جریان تجارت بین‌المللی، سرمایه، اطلاعات و مردم. این شاخص هم اندازه جریان‌های بین‌المللی کشورها را نسبت به فعالیت‌های داخلی آن‌ها و هم دامنه جغرافیایی دسترسی آن‌ها در سراسر جهان را دنبال می‌کند.

بیشتر از اقتصاد